Flyselskap SkyTeam Star Alliance

USA vil gi endelig godkjenning av Asiana-fusjonen i følge Korean Air-president

Asiana-fusjonen
Foto: Wikimedia.commons

Konsolideringen av de to koreanske flyselskapene, Asiana og Korean Air, nærmer seg muligens sluttfasen etter å ha pågått de siste fire årene. Asiana-fusjonen krever godkjenning fra globale konkurransemyndigheter.

Antitrust godkjenning fra USA nærmer seg

Ledere i Korea forventer nå at den siste gjenværende antitrust barrieren (fra amerikanske konkurransemyndigheter) vil bli ryddet unna snart i bytte mot å avstå noen ruter og overføre disse til tilknyttede lavprisselskaper.

Markedet for luftfart i Korea er svært konkurransedyktig, men hittil har det vært en viss balanse med to hovedselskaper, Korean Air, eid av Hanjin Group-konsernet, og Asiana, som tidligere var eid av Kumho Tires og deretter solgt til Korea Development Bank.

Forhandlinger med konkurransemyndighetene

Ifølge den koreanske nyhetskanalen JoongAng, jobber selskapene for øyeblikket med de siste detaljene med konkurransemyndighetene. Korean Air Lines’ president er positiv til selskapets overtakelse av Asiana Airlines, som for øyeblikket venter på den siste godkjenningen fra USA.

Det er et steg som anses som en fullstendig godkjenning av Korean Airs sammenslåing med Asiana, da jeg tror at USAs justisdepartement ikke vil vurdere rettslige skritt for å blokkere overtakelsen.

Woo Kee-hong, Korean Air Lines president til JoongAng Ilbo, et tilknyttet selskap av Korea JoongAng Daily.

Fremdrift og utfordringer i sammenslåingen

Sammenslåingen, som ble initiert i november 2020 og nå er inne i sitt fjerde år, venter bare på godkjenning fra USA blant de 14 obligatoriske rapporteringslandene.

«Vi er i tett dialog med justisdepartementet, og Woos uttalelse kom fra stor forventning om at vurderingen vil gå i positiv retning,» forklarte en talsmann for Korean Air.

Woo la også til at han forventer «gode resultater av salget av Asianas fraktvirksomhet, da det for tiden går greit med flere budgivere.»

Asiana-fusjonen
For å få godkjent Asiana-fusjonen må cargo-divisjonen selges. Foto: Asiana Airlines

Salg av frakt-virksomheten

Asiana Airlines bestemte seg for å selge sin frakt virksomhet, som er verdsatt til rundt 1 billion won (ca. 7,7 milliarder kroner), i fjor som svar på bekymringer fra EU-kommisjonen om potensiell monopolisering av europeiske frakt ruter etter sammenslåingen.

Tre lokale lavprisselskaper – Air Premia, Eastar Jet og det frakt-fokuserte Air Incheon – deltok i den siste budrunden tilrettelagt av UBS som megler.

Den foretrukne budgiveren ble kunngjort tidlig som i juni måned, etter en grundig vurdering av budprisen og planene for å skaffe de nødvendige midlene.

Overføring av europeiske ruter

T’way Air, et koreansk lavprisselskap, forbereder seg på å overta fire europeiske passasjer ruter – Frankfurt, Barcelona, Roma og Paris – fra Asiana. Dette som en del av tiltakene for å møte konkurranse bekymringer fra den foreslåtte Korean Air-sammenslåingen.

Asiana-fusjonen
Ansatte i Korean Air er lovet bonus: Foto: Korean Air.

Bonus til ansatte etter Asiana-fusjonen

I mellomtiden lovet Korean Air sine ansatte en bonus på opptil 50 prosent av deres årlige insentiver ved endelig godkjenning av den foreslåtte sammenslåingen.

Korea Development Banks utfordringer

Korea Development Bank har sett etter en kjøper for å kvitte seg med gjeldstyngede Asiana Airlines. Banken og andre kreditorer har investert 2,4 billioner won (16 milliarder kroner) i nød finansiering de siste årene (pandemien).

Asianas manglende lønnsomhet har alltid vært et problem. Flyselskapet var i kne-stående selv før COVID-19. Men tapene økte for flyselskapet med 10 000 ansatte på lønningslisten under pandemien.

Fremtiden for sammenslåingen

Enighet med de amerikanske konkurransemyndigheten er det siste brikken som må på plass før sammenslåingen endelig kan gå videre. Noe som kanskje eller kanskje ikke vil være fordelaktig for forbrukerne. Mest sannsynlig vil det ikke være det. I det minste vil det eliminere en Star Alliance-partner (Asiana) for reiser til/fra Korea, og det etterlater kun SkyTeam.