Flyselskap Strawberry

Norwegian-konsernet med økt kapasitet og passasjervekst i andre kvartal

2 milliarder i resultat norwegian-konsernet
Foto. Norwegian.

Norwegian-konsernet hadde et driftsresultat (EBIT) for konsernet på 593 millioner kroner i andre kvartal 2024. Kvartalet var preget av sterk kapasitetsøkning og passasjervekst, men også av en noe lavere etterspørsel som påvirket billettprisene. Selskapet hadde solid drift, et forbedret kostnadsnivå og sterk kontantstrøm i kvartalet.

I årets andre kvartal hadde Norwegian-konsernet et driftsoverskudd (EBIT) på 593 millioner kroner, noe som tilsvarer en driftsmargin på 6,3 prosent. Resultat før skatt (EBT) endte på 477 millioner kroner for kvartalet. Kontantbeholdningen forbedret seg til 11,5 milliarder kroner ved utgangen av kvartalet, en økning på 1,1 milliarder fra første kvartal. Norwegians flåte besto i andre kvartal av 86 fly, hvorav 22 er moderne 737 MAX 8-fly. Widerøe hadde 49 fly i sin flåte.

Vi har levert solid driftsmessig i andre kvartal, samtidig som vi har økt kapasiteten inn mot sommersesongen. Jeg er også glad for at Norwegian i mai nok en gang ble kåret til Europas mest punktlige flyselskap. Videre har både Norwegian og Widerøe sterk passasjervekst. Vi ser frem til å ønske passasjerer om bord på et økende antall ruter, avganger og destinasjoner.

Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Norwegian-konsernet

I andre kvartal hadde Norwegian-konsernet 7,3 millioner passasjerer. 6,3 millioner var Norwegian-passasjerer, mens Widerøe hadde 1 million. Sammenlignet med samme periode i fjor, økte passasjertallet for Norwegian og Widerøe med henholdsvis 680 000 og 122 000. Norwegians kapasitet (ASK) økte med 19 prosent til 10,3 milliarder setekilometer, mens Widerøes kapasitet økte med 2 prosent. Fyllingsgraden i kvartalet var 82,4 prosent for Norwegian, en nedgang på to prosentpoeng fra samme periode i fjor, mens Widerøe hadde en mer enn fem prosentpoengs økning til 70,2 prosent. Andre kvartal i år var det første kvartalet Widerøe leverte på de nye FOT-ruteavtalene, som trådte i kraft 1. april.

Punktligheten, målt i andel avganger innen 15 minutter etter ordinær tid, var på henholdsvis 80,8 og 91,4 prosent for Norwegian og Widerøe. Regulariteten, andel oppsatte flyvninger som gjennomføres, var på henholdsvis 99,2 og 97,4 prosent. Det globale analysebyrået Cirium kåret Norwegian Air Shuttle (DY) til Europas mest punktlige flyselskap og det tredje mest punktlige lavkostselskapet i hele verden i mai.

Norwegian har lansert totalt 27 nye og spennende ruter for det kommende vinterprogrammet. De nye rutene inkluderer Dubai, Agadir og Hurghada, i tillegg til ruter fra europeiske byer til de populære vinterdestinasjonene Tromsø og Harstad/Narvik.

Norwegian og Widerøes kunder drar fordel av konsernets attraktive og voksende rutenettverk. Oppkjøpet av Widerøe og den tettere tilknytningen mellom de utfyllende rutenettverkene bidrar til å sikre at de to flyselskapene foretrekkes i hele Norden. Produksjonen for Norwegian i 2024 er forventet å øke med rundt 12 prosent sammenlignet med 2023. Veksttakten antas å bli lavere i året som kommer på grunn av leveranseforsinkelser fra Boeing. Norwegians flåte forventes å øke til mer enn 90 fly neste sommer.