Airbus har justert sitt årlige leverings mål ned med 30 fly, men klarte likevel å levere 67 fly i juni; en økning på 2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Dette gjør at Airbus fortsatt kan titulere seg som verdens største flyprodusent, til tross for leveringsproblemer og utfordringer med å finne kvalifisert personale. Planene om å øke produksjonen av A320neo vil ikke bli realisert.
Airbus overleverte 67 fly til 40 kunder i juni, noe som tar halvårstotalen til 323. Det nye årsmålet er 770, ned fra 800, og Airbus ligger dermed noe etter skjema, selv om leveransene vanligvis øker mot slutten av året. Ifølge Reuters registrerte Airbus totalt 316 leveranser i første halvår 2023 – kun syv fly færre enn i år.
53 av de leverte 67 flyene var forskjellige typer narrow-body A320neo, men Airbus har likevel vært nødt til å bremse planene om å øke produksjonen av A320neo-familien på grunn av problemer i leverandørkjeden, spesielt problemer med motorer fra Pratt & Whitney.
Airbus leverte 67 fly – fordeling av leveranser i juni
De 67 leverte flyene bestod totalt av:
- 2 A220-100
- 5 A220-300
- 19 A320neo
- 34 A321neo
- 3 A330-900
- 4 A350-900
Nye bestillinger
På bestillings-siden mottok Airbus totalt 73 ordrer, noe som gir en totalsum på 310 bestilte fly i løpet av årets første seks måneder. 36 av bestillingene var på A321neo fra en ukjent kunde, og 30 bestillinger var på A350-900 wide-bodies for det indiske lavprisselskapet IndiGo; deres første A350-900. IndiGo gjorde en stor avtale på Paris Air Show i fjor da de bestilte 500 A320neo.
Vi er stolte over at vårt drivstoffeffektive, neste generasjons A320 har revolusjonert innenriks flyreiser i India, og at A350 nå er klar til å skape samme suksess på lang-distanse ruter.
Fordeling av nye bestillinger
De 73 bestilte flyene bestod totalt av:
- 38 A321neo: 2 fra Uzbekistan Airways, 36 fra en ukjent kunde
- 4 A330-200 fra Airbus Defence and Space
- 31 A350-900: 30 fra IndiGo, 1 fra en ukjent kunde
Overraskende nok kom det ingen bestillinger på A220. De fire bestillingene på A330-200 er fly som Airbus’ militære avdeling skal konvertere til tankfly.
Fremgang til tross for utfordringer
For å oppsummere, Airbus har hatt en vellykket periode siden begynnelsen av 2024, mens hovedkonkurrenten Boeing sliter med sikkerhets- og produksjonsproblemer som påvirker produksjons hastighetene.
Den 8. juli feiret Airbus at de har montert 700 A320 ved det kinesiske monterings anlegget i nordlige Tianjin. Det kinesiske anlegget åpnet først i 2008 og var den første Airbus-produksjonslinjen som ble etablert utenfor Europa. Nå brukes det ofte som et eksempel på vellykket samarbeid mellom kinesiske og vestlige selskaper. «Dette betyr at minst hvert tredje Airbus A320-fly i Kina nå kommer fra Airbus Tianjin,» uttalte Airbus. «Kina er Airbus største enkeltmarked globalt.» Andre kinesisk-bygde A320 flys av flere internasjonale flyselskaper som Wizz Air og Cebu Pacific.
Kilde: Airbus.