Flyselskap

Braathens Regional utvider med egen Airbus A319

Airbus A319 Braathens Regional utvider
Braathens Regional utvider. Foto: Linkedin.

Vi kan i dag rapportere om en spennende utvikling hos Braathens Regional. Selskapet har nylig tatt i bruk en Airbus A319, SE-RGV, tidligere operert av BRA International. Nå har Braathens Regional en flåte med 14 ATR 72-600 og én Airbus A319, som vil brukes til innenlands flyvninger.

Braathens Regional har over 70 års erfaring i regional luftfart i Sverige og har blitt en viktig aktør for mange små, men betydningsfulle ruter. Den nye A319, med plass til 144 passasjerer, vil øke selskapets kapasitet og fleksibilitet i en tid med høy etterspørsel etter innenlandstrafikk.

Flyselskapet BRA
Foto: FlygBRA.

Utfordringer og muligheter

Selskapet har møtt store utfordringer det siste året. Administrerende direktør Per G. Braathen fortalte til Dagens Næringsliv at sommeren har vært økonomisk vanskelig. Første kvartal var spesielt hardt med flere ulønnsomme kontrakter og problemer med finansieringsrestruktureringen.

Det er dyrt å være fattig,” sa Braathen, og understreket de tøffe forholdene selskapet har møtt, som høye kredittgrenser og leverandører som krever kontant betaling.

Braathen nevnte også store forsinkelser i leveransen av nye Airbus-fly til chartertrafikk. “Vi skulle hatt seks fly før sommeren i fjor, men fikk bare to eller tre. Dette tvang oss til å leie inn andre selskaper, noe som ble svært kostbart,” forklarte han.

Airbus A319 – Flåte og fremtid

Med den nye A319 har Braathens Regional og Braathens International nå en flåte på 21 operasjonelle fly. Denne flåten består av 14 turbopropfly av typen ATR 72-600 med 72 seter og syv Airbus-fly med plass til 145–180 passasjerer. Til tross for de økonomiske utfordringene, spiller Braathens Regional en viktig rolle i svensk luftfart, spesielt i områder som ellers ville hatt dårligere flyforbindelser.

Braathen bemerket at det svenske innenlandsmarkedet har blitt mye mindre siden 2018. Flyselskapsskandaler, endringer i reisevaner og nye reisepolicyer har bidratt til dette. “Den svenske marknaden er nå så liten at det er vanskelig å opprettholde infrastrukturen. På en måte er vi Sveriges svar på Widerøe, men uten de støttesystemene Widerøe har i Norge,” kommenterte han.

Konklusjon

Investeringen i Airbus A319 er et strategisk trekk for å møte kravene til innenlandstrafikk i Sverige. Til tross for økonomiske og operasjonelle utfordringer, forblir Braathens Regional en essensiell aktør i det svenske luftfartsmarkedet. Som Per G. Braathen avslutter: “Uten BRA ville mange regioner i Sverige ikke hatt flyforbindelser.”