I dag starter den andre fasen av prøven med elektriske, selvkjørende busser på Schiphol flyplass. Under denne fasen tester flyplassen, sammen med KLM Cityhopper og KLM Ground Services, en fast, forhåndsprogrammert rute til og fra flyplassen. Besetningen fra KLM Cityhopper som ankommer Schiphol kan benytte shuttle-tjenesten. Tidligere i år gjennomførte Schiphol en vellykket første prøve med disse selvkjørende bussene fra leverandøren Ohmio.
Første fase: teknisk testing og brukervennlighet
Under den første fasen av prøven fokuserte man på å teste tekniske funksjoner og brukervennlighet. Den nåværende fasen vil finne sted på flyplassen, et enda mer komplekst miljø med mye samtidig aktivitet, fra fly som ankommer og drar, til håndtering av fly og transport av flybesetning.
Sensorer og kameraer
Flere ganger om dagen, frem til slutten av juli, vil bussen hente KLM Cityhopper-besetning fra Apron A, hvor KLM Cityhopper-flyene parkerer før avgang og ankomst på Schiphol. Den selvkjørende bussen frakter deretter flybesetningen til terminalen. Kjøretøyet er utstyrt med sensorer og spesielle kameraer og bruker GPS for å manøvrere. Bussen har en 360-graders utsikt takket være LIDAR-teknologi. Dette gjør at kjøretøyet kan oppdage og navigere rundt objekter som befinner seg opptil 30 meter unna.
Utslippsfri bakkeoperasjoner
Innen 2050 har Royal Schiphol Group som mål å drive verdens mest bærekraftige og høy-kvalitets flyplasser. En del av planen innebærer å oppnå mer bærekraftige og utslippsfrie bakkebetjeninger. Royal Schiphol Group forventer at innen 2050 vil alle kjøretøy være erstattet av en flåte av autonome, utslippsfrie kjøretøy, og at alle tilknyttede prosesser vil være automatiserte. Selv når bakkebetjeningen blir autonom, vil personalet fortsette å spille en viktig rolle ved å påta seg en mer overvåkende rolle, med varierte oppgaver.
Kilde: Pressemelding KLM.