Flyselskap SkyTeam

KLM tar imot sin første Airbus A321neo: Et stort skritt mot en renere og stillere fremtid

KLM tar imot
KLM tar imot sin første Airbus A321neo. Foto: KLM/Airubs.

KLM Royal Dutch Airlines har i dag ønsket sin første Airbus A321neo velkommen. Flyet landet på Amsterdam Airport Schiphol og markerer starten på en viktig fornyelsesprosess. Denne prosessen har KLM satt i gang for å sikre renere, stillere og mer effektive flyvninger. Fra midten av september vil A321neo betjene flere europeiske destinasjoner.

“Neo” står for “new engine option”. Flyet har nye motorer som slipper ut mindre CO2 enn sine forgjengere. A321neo er omtrent 21% mer drivstoffeffektiv per passasjerkilometer enn Boeing 737, som det erstatter. I tillegg reduserer flyet støyen betydelig, noe som gir mindre forstyrrelser for folk på bakken.

Økt komfort og bekvemmelighet

Passasjerer vil merke en høyere komfort om bord på A321neo. Setene er bredere, bordene større, og bagasjehyllene mer romslige. Hver seteplass har en USB-C-port og en holder for mobil eller nettbrett. Kabinen er designet for å forbedre KLM-opplevelsen, med detaljer som er lett gjenkjennelige og stemningsbelysning som tilpasser seg flyets ulike faser.

KLM tar imot ny fly med unike navn

Fra midten av september vil A321neo begynne å fly til København, Berlin og Stockholm, etterfulgt av Paris, Praha og Wien. KLM vil motta tre nye A321neo-fly i løpet av året. I tråd med KLMs tradisjon, får disse flyene unike navn. Denne gangen valgte KLM-ansatte temaet «sommerfugler». De første fire A321neo-flyene får navnene Swallowtail (Koninginnepage), Peach Blossom (Braamvlinder), Common Brimstone (Citroenvlinder) og Clouded Magpie (Porseleinvlinder). Dette temaet reflekterer transformasjonen KLM gjennomgår med sin nye flåte.

Fornyelse av flåten

KLM investerer syv milliarder euro i sin flåtefornyelse de kommende årene. På europeiske ruter vil eldre Boeing 737-fly bli erstattet med Airbus A320neo og A321neo. KLM Cityhopper får nye E2-modeller som supplerer Embraer 175 og 190. For interkontinentale flyvninger kommer fem nye Boeing 787-10, etterfulgt av Airbus A350 som skal erstatte eldre 777 og A330. KLM har også bestilt fire A350F for sin fraktdivisjon, som vil erstatte 747-fraktflyene.

Kilde: KLM Newsroom.