SAS markerer en ny æra med sitt medlemskap i SkyTeam®, og i kjølvannet av denne store nyheten har de gitt et hint om spennende endringer i langrutetilbudet sitt. For å støtte opp under de nye rutene, vil SAS også motta to nye Airbus A350 i 2025. Hva SAS vil tilby av SAS langruter gjenstår å se.
SAS-sjef Anko van der Werff overrasket nylig med en kunngjøring på Instagram. I en melding midt blant feiringen av SkyTeam-medlemskapet, uttalte han:
Ja, vi vil lansere nye langruter snart. Vi håper å annonsere noe allerede i september, så følg med!.
Nye Airbus A350 i 2025
For å styrke sin langdistanseflåte, planlegger SAS å motta to nye Airbus A350 i 2025. Disse moderne flyene vil ikke bare forbedre passasjerkomforten, men også bidra til mer effektive og bærekraftige langruter.
Forventninger til nye destinasjoner
Selv om detaljene er sparsomme, er det realistisk å anta at de nye rutene vil starte med sommerprogrammet til våren. Dette gir SAS god tid til å planlegge og markedsføre de nye rutene før oppstart.
Mulige nye destinasjoner
Spekulasjonene går høyt om hvilke destinasjoner som kan bli inkludert i SAS’ nye langrutetilbud:
- Seoul, Sør-Korea: Denne destinasjonen er en stor frakthub og samarbeider med SkyTeam-partneren Korean Air. Seoul kan være en strategisk viktig rute, spesielt etter at SAS forlot Star Alliance.
- Minneapolis/St. Paul, USA: Denne byen er en viktig hub for SkyTeam-partneren Delta Airlines. En rute til Minneapolis/St. Paul kan være et godt alternativ etter nedskjæringene i Chicago.
Selvfølgelig kan SAS også ha andre, mer eksotiske destinasjoner på blokken. Personlig håper jeg på destinasjoner i Karibien som CanCún eller San Juan, Puerto Rico. Det er alltid lov å drømme.
Spennende tider for selskapet og SAS langruter
Det er klart at SAS har spennende planer på gang, og de kommende Airbus A350 vil spille en viktig rolle i deres langrutetilbud. Vi kan forvente betydelige endringer i SAS’ rutenettverk og flyflåte i løpet av de kommende månedene.
Hvor tror du SK-lang-haul flyr vinteren 2024 ?
Håper på Hawaii. Kan flys direkte over Arktis, og er en av de vinter destinasjoner skandinaver ønsker seg i.h.h.t en undersøkelse.
Jeg får ikke lov av svigermor å dra dit.
Enklare för oss i Mälarstad med drygt 3 miljoner innevånare flyga Bromma flygplats till Helsingfors vidare till Sydkorea och många andra destinationer a round the world ex vis Sydney….
Jeg flyr av prinsipp ikke via København. Da blir det heller Air France/KLM vestover og Finnair eller Qatar østover.