Gårsdagens melding betyr at innenriksflygning nå samles på Arlanda. Dette skaper på sikt bedre forutsetninger for enklere reiser innenlands, med bedre transfermuligheter. Samtidig står Bromma i praksis uten rutetrafikk, sier Jonas Abrahamsson, administrerende direktør i Swedavia.
– Vi vil nå tilpasse vår drift på flyplassen i tråd med den nye trafikkstrukturen. Dette skal skje i tett dialog med de ansatte som blir berørt. Bromma er en effektiv og godt drevet flyplass, verdsatt av mange reisende. Men det er ingen hemmelighet at utnyttelsen av kapasiteten på Bromma har vært lav i mange år. En konsolidering av flytrafikken på Arlanda er en naturlig utvikling. Dette endrer forutsetningene for driften av Bromma og setter den politiske diskusjonen om flyplassens fremtid på dagsorden.
Bromma flyplass, som åpnet i 1936, har lenge vært en viktig knutepunkt for innenriksflygninger til og fra Stockholm. Flyplassen er kjent for sin nærhet til sentrum, noe som har gjort den populær blant forretningsreisende. Likevel har den opplevd redusert kapasitet og flytrafikk de siste årene, med økt press på Arlanda som hovedflyplass for regionen.
Debatten om Brommas fremtid har pågått i lengre tid, og dagens beslutning om å samle trafikken på Arlanda gir ny tyngde til spørsmålet om hva som skjer med flyplassen på lang sikt.