Boeing, en av verdens største flyprodusenter, står overfor nye økonomiske utfordringer og planlegger å kutte 10 % av arbeidsstyrken. Selskapet forventer et tap på 5 milliarder dollar i tredje kvartal. Kuttene vil ramme rundt 17.000 ansatte, inkludert ledere, mellomledere og vanlige ansatte.
Fredag kunngjorde Boeing også endringer i sine kommersielle flyprogrammer, der produksjonen av 767 vil avsluttes i 2027 etter at eksisterende fraktordrer er levert. I tillegg blir 777X-programmet ytterligere forsinket, med første levering nå forventet i 2026.
Historiske utfordringer
Boeing, grunnlagt i 1916, har i over et århundre vært en sentral aktør innen luftfart og forsvarsindustri. Selskapet har stått bak noen av de mest ikoniske flymodellene, som Boeing 747, kjent som «Jumbojeten», og 737, verdens mest solgte passasjerfly.
De siste årene har imidlertid vært krevende for Boeing. Selskapet ble hardt rammet av problemene rundt 737 MAX, som førte til et globalt flyforbud etter to fatale ulykker. Dette skadet Boeings rykte og økonomi kraftig. I tillegg har pandemien og nedgang i flyreiser svekket etterspørselen etter nye fly.
Boeing kutter og varsler ytterligere forsinkelser
Samtidig med disse kuttene pågår det en streik blant maskinistene i selskapet. Boeing har slitt med å komme til enighet, og operasjonsdirektør Stephanie Pope sier de nå vurderer «neste skritt» etter lite produktive forhandlinger.
I et brev til de ansatte uttrykte Boeings administrerende direktør Kelly Ortberg at selskapet står overfor tøffe valg for å overleve og forbli konkurransedyktig. Ortberg understreket at selskapet må fokusere ressursene sine på kjerneområdene og unngå å spre seg for tynt.