Finnair fløy over én million passasjerer i september, en økning på 10,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Dette viser en positiv veksttrend, ettersom økningen i august var på 9,5 prosent. I tillegg kunne Finnair feire 70 år med flyvninger mellom Helsingfors og London i september. Året 1954 tok reisen til London åtte timer og krevde en mellomlanding.
I september transporterte Finnair totalt 1 015 600 passasjerer. Dette tilsvarer 10,2 prosent flere enn i september 2023. Selskapets totale kapasitet, målt i tilgjengelige setekilometer (ASK), økte med 9 prosent, hovedsakelig på grunn av økt bruk av smalbuksfly på ruter i Nord-Europa. Passasjerbelegget (PLF) falt derimot med 1,6 prosentpoeng til 76,3 %.
Økt trafikk til Asia og Europa
Kapaciteten i Asiatrafikken økte med 13,1 prosent sammenlignet med året før. Dette skyldes flere avganger til Tokyo og Osaka, samt Nagoya-ruten som ble operert under sommersesongen 2024. Trafikken over Nord-Atlanteren derimot, hadde en kapasitetsnedgang på 11,9 prosent, grunnet reduserte avganger til Chicago. Innen Europa økte kapasiteten med 12,2 prosent, ettersom flere smalbuksfly ble satt inn på ruter i Nord-Europa. Kapasiteten til Midtøsten sank med 6 prosent på grunn av midlertidig stopp i operasjonene til Israel.
Passasjertallet økte med 10,8 prosent på asiatiske ruter, 10,2 prosent på europeiske ruter og hele 24,1 prosent på innenriksflyvninger. På ruter over Nord-Atlanteren falt passasjertallet med 5,1 prosent, mens trafikken til Midtøsten falt med 18,7 prosent.
Finnair økte passasjertallet med 10 prosent i september – feirer 70 år med London-ruten
Finnair kunne også markere et historisk jubileum i september, med 70 år siden den første flyvningen mellom Helsingfors og London. I 1954 tok denne reisen åtte timer og gikk via Düsseldorf og København tre ganger i uken. Fra 27. oktober vil Finnair øke antall daglige avganger på denne ruten fra fire til seks. To av disse vil bli operert med bredbuksfly og de resterende med smalbuksfly. Dette gjør London-Helsingfors til Finnairs største rute når det gjelder kapasitet, etterfulgt av Helsingfors-Rovaniemi i Lappland.
– London Heathrow er en sentral rute for oss. Vi er her for å bli, sier Finnairs administrerende direktør Turkka Kuusisto.
Satsing på Asia og fornyelse av flåten
Finnair er et av Europas største flyselskaper på ruter til Asia. Hele 11 asiatiske destinasjoner står for omtrent en tredjedel av selskapets inntekter. Men det stengte russiske luftrommet har ført til at enkelte flyvninger nå tar opptil 40 prosent lengre tid.
Tidligere i år fullførte Finnair oppgraderingen av kabinene på sine langdistansefly, inkludert hele flåten av Airbus A350- og A330-fly. Selskapet vurderer også flere alternativer for å erstatte sine eldre A319- og A320-fly, som i gjennomsnitt er 22,8 år gamle. Ifølge Kuusisto er dette «et pågående arbeid.»