Flyselskap Oneworld Star Alliance

Flere europeiske flyselskaper avvikler Kina-ruter

Hit flyr SAS Kina-ruter
Shanghai. Foto: Pixabay.com

Kina-ruter  har lenge vært ansett som et viktig vekstmarked for luftfarten, med tosifret vekst i passasjertrafikken i enkelte år. Europeiske flyselskaper som Lufthansa, SAS, LOT og British Airways ønsket alle en del av dette markedet.

For få år siden var utfordringen at veksten ikke kunne holde tritt med etterspørselen. Nå har situasjonen endret seg dramatisk, og flere av disse selskapene trekker seg gradvis fra Kina eller gir helt opp dette markedet.

Økonomisk ulønnsomhet

Flyvningene til Kina er ikke lenger økonomisk bærekraftige for mange europeiske selskaper. Etter koronapandemien har markedet i Kina aldri kommet seg helt, og flyselskapene fra Europa opererer langt under nivåene de hadde i 2019. En annen viktig faktor er det stengte russiske luftrommet, som gjør flyreiser mellom Europa og Kina opptil tre timer lengre. Dette presser kostnadene opp og fører til at flere selskaper vurderer å avslutte sine Kina-ruter.

SAS og andre reduserer eller avslutter ruter

SAS har nylig kunngjort at de vil avslutte sin siste forbindelse til Kina. Fra 8. november vil flyvningene mellom København og Shanghai stoppes. SAS har også bestemt seg for ikke å gjenoppta disse flyvningene etter vinteren. Airbus A350-900, som tidligere ble brukt på denne ruten, vil i stedet bli satt inn på mer lønnsomme ruter.

LOT fra Polen har også bestemt seg for å fjerne flyvningene mellom Warszawa og Beijing fra vinterprogrammet, og dermed forlater de det kinesiske markedet helt. Det er fortsatt uklart om LOT vil gjenoppta flyvninger til Kina til sommeren.

Virgin Atlantic har på sin side avsluttet sine flyvninger mellom London og Shanghai denne vinteren, noe som markerer slutten på selskapets satsing på denne ruten.

Lufthansa og British Airways følger samme trend

Lufthansa har også annonsert at de vil kutte flyvningene fra Frankfurt til Beijing. Selskapet opprettholder fortsatt ruter fra München til Beijing og fra både Frankfurt og München til Shanghai, men tendensen er tydelig – færre flyvninger til Kina.

British Airways har på samme måte stanset sine flyvninger fra London til Beijing for vinteren. Shanghai er nå det siste gjenværende målet i Kina for selskapet, som fortsatt spiller en viktig økonomisk rolle.

Selv om mange europeiske selskaper reduserer sine Kina-ruter, fortsetter noen få å fly dit. Air France, KLM, Austrian Airlines, SWISS, Finnair og Air Serbia opprettholder sine forbindelser til Kina, selv om antallet flyvninger ofte ligger langt under nivået fra 2019.

Air China

Kinesiske flyselskaper drar nytte av situasjonen

Mens de europeiske selskapene sliter, ser kinesiske flyselskaper ut til å tjene på utviklingen. Kinesiske selskaper får fortsatt lov til å fly over russisk luftrom, noe som gir dem en stor økonomisk fordel over sine europeiske konkurrenter, som må ta lengre ruter.

Kina-ruter
ME3 – Middle East-flyselskaper (Emirates, Qatar Airways og Etihad.

Turkish Airlines og Midtøsten-selskaper tjener på situasjonen

Selskaper som Turkish Airlines og Emirates har fortsatt ingen restriksjoner i russisk luftrom og drar nytte av sin geografiske beliggenhet, noe som gjør dem mindre påvirket av problemene europeiske selskaper står overfor. Dette gjør Kina-rutene deres lønnsomme, og de ser ut til å dra fordel av den nye situasjonen.