Flyselskap Økonomi

Norse Atlantic vurderer oppsigelser i Arendal

Athen og New York JFK dobler passasjertall opplever sterk vekst London Gatwick til Las Vegas vurderer oppsigelser
Flynorse vurderer oppsigelser ved hovedkontoret i Arendal. Foto: Norse Atlantic Airlines.

Norse Atlantic vurderer nå jobbkutt blant ansatte ved hovedkontoret i Arendal. Ifølge en intern melding, som E24 har fått tilgang til, vurderer selskapet nedbemanning i administrasjonen. Dette inkluderer ansatte innen kundeservice, planlegging og opplæring.

Selskapet understreker at det foreløpig ikke er tatt noen endelig beslutning om oppsigelser.

Fokus på kostnadskutt

Norse Atlantic har det siste året vært i en krevende økonomisk situasjon. Nå fokuserer selskapet på å redusere kostnadene. Kommunikasjonsansvarlig Philip Allport forklarer at lave kostnader er en viktig del av selskapets strategi. – Vi evaluerer kontinuerlig kostnadene våre og tilpasser oss raskt for å sikre forbedringer, sier Allport i en e-post.

Dropper vekstplaner – vurderer oppsigelser

Bjørn Tore Larsen – CEO og Founder av selskapet. Foto: Norse Atlantic Airways.

I slutten av august varslet Norse Atlantic at de skrinlegger planene om vekst. Ifølge toppsjef Bjørn Tore Larsen er fokuset nå på lønnsom drift, ikke vekst. Strategien innebærer også en dreining mot charterflyginger, og kostnadskutt er en sentral del av planen. Larsen uttalte at dette først og fremst vil ramme administrasjon og salgsavdelingene.

Økonomiske utfordringer

Norse Atlantic har siden oppstarten i 2021 slitt med store underskudd. I 2022 og 2023 tapte selskapet rundt 170 millioner dollar hvert år, noe som tilsvarer omtrent 1,7 milliarder kroner. Så langt i 2024 har selskapet gått med et underskudd på én milliard kroner.

 

Til tross for en liten opptur i fjor sommer, har selskapet måtte hente inn friske penger flere ganger. I august varslet Norse om en ny mulig pengeinnhenting. Samtidig har aksjekursen rast, og er nå ned mer enn 90 prosent det siste året.

Eiere og fremtidsutsikter

Norse Atlantic har flere store investorer på eiersiden, inkludert shippingfamilien Lauro og gründeren Bjørn Tore Larsen. Milliardær Arne Blystad og shippingtopp Magnus Halvorsen er også medeiere. Selv om selskapet har møtt betydelige økonomiske utfordringer, håper ledelsen at de planlagte kostnadskuttene vil bidra til en mer stabil økonomisk situasjon fremover.