Denne uken har indiske flyselskaper vært utsatt for en rekke falske bombetrusler. Det har blitt rapportert nesten 100 hendelser så langt. Selv om alle truslene har vist seg å være falske, har de forårsaket store forstyrrelser i flytrafikken og betydelig ulempe for passasjerene.
Sikkerhet er alltid høyeste prioritet i luftfarten. Selv om de fleste trusler er ubegrunnede, må flyselskapene ta dem på alvor. Som en representant for det indiske luftfartsdepartementet sier: «Vi vet at 99,99 % av truslene er falske. Men ingen vil ta sjansen på de 0,01 % som kan være ekte.»
Derfor aktiveres omfattende sikkerhetsprotokoller straks en trussel oppstår, uansett om det gjelder en innenriks- eller utenriksflyvning. Dette inkluderer avledninger til andre flyplasser og full sikkerhetssjekk av både fly og bagasje.
Hva skjer når en bombetrussel mottas?
Når en bombetrussel mottas for et fly som allerede er i lufta, kalles det inn til møte med flyplassens Bombetrusselvurderingskomité (BTAC). Denne komiteen består av representanter fra flyselskapet, sikkerhetsstyrker og flyplassen. Komiteen vurderer trusselens alvorlighetsgrad og gir instruksjoner til flyets kaptein om hvordan de skal reagere.
Ved spesifikke trusler kan flyet omdirigeres til en nærliggende flyplass for sikkerhetssjekk. For mer generelle trusler kan flyet få tillatelse til å fortsette reisen, men alltid med nøye overvåking fra flykontrollen.
Hva skjer når flyet lander?
Hvis flyet lander etter en spesifikk trussel, blir det plassert i en isolert del av flyplassen. Passasjerer og bagasje evakueres, og en grundig sikkerhetssjekk utføres. Spesialtrente team, inkludert bombeeksperter og snifferhunder, går nøye gjennom flyet. Hvis det ikke finnes noe mistenkelig, kan flyet fortsette som planlagt. Hvis det derimot oppdages noe farlig, håndteres situasjonen umiddelbart av sikkerhetspersonell og redningsmannskaper.
Konsekvenser for passasjerer og flyselskap
Denne prosessen kan være svært tidkrevende og frustrerende for passasjerene. De må ofte vente i flere timer mens flyet og bagasjen sjekkes. For flyselskapene kan truslene også føre til store kostnader, spesielt hvis flyet må avledes til en annen flyplass. Når fly blir stående på bakken, fører det til forsinkelser, kanselleringer og ekstra utgifter for passasjerinnkvartering og mannskapsbytte.
Kaos etter bombealarmer – myndighetenes respons
Som svar på den økende trusselaktiviteten, jobber det indiske luftfartsdepartementet nå med strengere regler og koordinerer tiltak med andre myndigheter for å innføre strengere straffer for de som står bak slike trusler.
Kilde: Oneindia.com