SAS kutter direkteruten fra Stavanger til London Heathrow. Dette gjelder frem til 28. februar 2025. Årsaken er lav etterspørsel, noe som gjør at selskapet velger å prioritere andre ruter.
Utleie av slot til Air India
I tillegg til å kutte ruten, har SAS leid ut en av sine landingsrettigheter på Heathrow til Air India. Dette betyr at det ikke vil være direkteruter fra Stavanger til London i denne perioden. Fra Stavanger vil det fortsatt være muligheter til å reise via København og Oslo med SAS, men ikke direkte til London.
LES OGSÅ:
SAS selger unna landingsrettigheter ved Heathrow flyplassen i London
Plan for fremtiden
Selv om ruten er satt på pause, er det planlagt å gjenoppta den etter februar 2025 dersom etterspørselen tar seg opp. SAS vil fortsette å følge markedet nøye for å vurdere behovet for direkteruten fra Stavanger til London fremover.
For reisende som ønsker å fly direkte til London fra Stavanger, kan andre flyselskaper eller mellomlandinger være alternative løsninger inntil videre.
Med sine 19 slots (landingsrettigheter) er SAS i dag det sjette største flyselskapet ved den travle London flyplassen. Forrut for salget hadde SAS muligheter for 19 avganger / landinger på Heathrow. Etter at salget er gjennomført, sitter SAS igjen med 17 daglige landings-rettigheter.
Selskapet har i dag flyvninger fra København, Oslo, Stockholm og Stavanger med videreforbindelser til andre destinasjoner i Skandinavia og Norden.
Landingsrettigheter ved London Heathrow regnes som verdens mest verdifulle. Prisen flyselskapene er villig til å betale for dem vil være avhengig av tid på dagen og ukedag.
SAS har også tidligere solgt rettigheter ved Heathrow. For to år siden mottok SAS US $ 60 millioner (MNOK 513) da selskapet solgte en landingsrettighet til et ikke navngitt flyselskap. Det antas å ha vært American Airlines (AA).
Men rekord pris for en enkelt Heathrow slot forblir ubrutt.
I fjor solgte Kenya Airways sin eneste Heathrow landingsrettighet til Oman Air for ikke mindre enn US $ 75 millioner (MNOK 642).
Oman Air bruker nå denne landings-rettigheten for sin nattflyvning fra Muscat til London, som ankommer tidlig om morgenen – som er en den mest travle tiden for langdistanse ankomster på Heathrow. Det forklarer den relativt heftige prisen som Oman Air betalte for rettigheten.