Malaysia Aviation Group (MAG), morselskapet til Malaysia Airlines, har meldt at leveransen av deres første Airbus A330neo er forsinket. Forsinkelsen skyldes funn gjort av Airbus under testfasen.
Forsinket leveranse
Opprinnelig skulle flyet leveres i september 2024, men nå forventes det å ankomme i slutten av november 2024. Malaysia Airlines skulle starte sin første flyvning med A330neo til Melbourne 25. november. Denne flyvningen, samt andre planlagte avganger med det nye flyet, påvirkes av forsinkelsen.
Midlertidig retur til A330-300
Som en midlertidig løsning vil Malaysia Airlines fortsette å bruke A330-300 på disse rutene. Det blir ingen endringer i flytidene, men flyselskapet vil ikke kunne debutere sitt nye business class-produkt på A330neo som planlagt.
Arbeider med ny leveranseplan
MAG samarbeider nå tett med Airbus og leasingselskapet Avolon for å sikre en oppdatert leveranseplan og fremskynde flyets innføring i tjeneste. Flyselskapet forventer å motta fem A330neo-fly innen utgangen av første kvartal neste år.
Boeing 737 Max 8-leveranser
Når det gjelder leveransene av Boeing 737 Max 8, sier MAG at de er i løpende dialog med Boeing og leasingselskapet Air Lease. De følger nøye med på situasjonen.
I 2024 skulle Malaysia Airlines motta 17 nye fly som en del av sin flåtefornyelse og vekstplan. Så langt har flyselskapet bare mottatt fire av de 13 737 Max-flyene som er avtalt med Boeing. Når det gjelder A330neo, var fire fly planlagt for levering i år, men dette ble senere redusert til tre på grunn av Airbus-forsinkelser.
Store konsekvenser for vekstplanene
Vi er dypt skuffet over forsinkelsene fra Airbus, i tillegg til de pågående problemene med Boeing 737-8. Disse forsinkelsene påvirker våre planer for flåtefornyelse og vekst betydelig.
Izham Ismail, administrerende direktør i MAG.
Han understreker viktigheten av å ha de nødvendige flyene på plass for å oppnå selskapets vekstmål, optimalisere nettverket og levere bedre tjenester til kundene.
Nytt business class-produkt
A330neo-flyene vil introdusere flere nyheter for Malaysia Airlines. Blant annet vil flyene ha suiter med private dører i business class. Hvert A330neo-fly vil ha 28 av disse suitene, som er basert på Collins Aerospace Elevation-setet.
Pressemelding: MAG-Group