Flyprodusenten Boeing kan endelig se slutten på en streik som har lammet produksjonen i over en måned. Fagforeningene skal snart stemme over et nytt forslag som potensielt kan avslutte konflikten.
Etter fem ukers streik har Boeing og fagforeningene kommet et skritt nærmere en avtale. Det nyeste forslaget fra selskapet innebærer en lønnsøkning på 35 prosent over en fireårsperiode, noe som bringer partene nærmere fagforeningenes opprinnelige krav på 40 prosent lønnsvekst. Boeings tidligere tilbud lå på 25 prosent lønnsøkning, noe som ble avvist av de ansattes fagforeninger.
Avtalen inneholder også bonuser til de streikende ansatte, men det mangler fortsatt bestemmelser om forbedrede pensjonsytelser – et tillegg fagforeningen har kjempet hardt for.
Streikens økonomiske påvirkning
Streiken startet 14. september og omfatter 33 000 ansatte hos Boeing. Dette har ført til full stans i produksjonen av flere viktige flymodeller som 737 MAX, 767 og 777. Boeing taper omtrent én milliard dollar hver måned som følge av streiken.
Men selskapets problemer går dypere enn streiken. Onsdag viste tallene at Boeing tapte over 6 milliarder dollar i forrige kvartal. Omsetningen var på 17,48 milliarder dollar, noe som var i tråd med forventningene. Det store tapet skyldes både streiken og forsinkelser i produksjonen av et militært flyprosjekt for det amerikanske forsvaret. Siden 2018 har Boeing ikke hatt et år med overskudd.
Avstemming om ny avtale
Onsdag denne uken skal de ansatte stemme over det nye avtaleutkastet. Boeing uttaler at de ser frem til denne avstemmingen, og spenningen er stor. Hvis de ansatte godkjenner avtalen, kan produksjonen starte opp igjen. Dersom avtalen blir avvist, kan streiken fortsette og føre til større økonomiske tap for selskapet.
Boeings utfordringer
Streiken kommer på et vanskelig tidspunkt for Boeing, som allerede sliter med produksjonsproblemer og føderale undersøkelser. Tidligere denne måneden varslet Boeing at de vil redusere arbeidsstyrken globalt med 10 prosent, omtrent 17 000 ansatte.
Den nye toppsjefen, Kelly Ortberg, har beskrevet situasjonen som en tillitskrise. Han peker på de to dødelige flystyrtene i 2018 og 2019, der 346 mennesker mistet livet, som en sentral årsak. Ortberg mener Boeing trenger en «grunnleggende kulturendring» for å vinne tilbake tilliten.
Til tross for utfordringene håper både Boeing og fagforeningene på en snarlig løsning. De ansatte ønsker bedre lønns- og arbeidsvilkår, mens Boeing må balansere utgiftene med selskapets langsiktige overlevelse i en krevende bransje.