Flyselskap

Icelandairs passasjertall økte med 10 prosent i september

ser stor passasjervekst 10 prosent i september
10 prosent i september vekst mot fjoråret. Foto: Icelandair.

Icelandair rapporterer fortsatt vekst i antall passasjerer. I september 2024 fraktet det islandske flyselskapet 458 000 passasjerer. Dette er en økning på 10 prosent i september sammenlignet med  i fjor. Selskapet har også imponert med punktlighet. For fjerde måned på rad har Icelandair vært blant de mest punktlige flyselskapene i Europa.

Så langt i 2024 har selskapet transportert 3,6 millioner passasjerer. Kabinfaktoren, som viser hvor fylt flyene er, ligger på 83 prosent. Punktligheten har økt med 5,6 prosentpoeng sammenlignet med i fjor, og er nå på sitt høyeste siden 2009.

Sterk punktlighet og effektivitet

Bogi Nils Bogason, administrerende direktør i Icelandair, er svært fornøyd med tallene.

– Det er gledelig å se at passasjertallet fortsetter å vokse. Punktligheten vår er en svært viktig faktor for at vi skal kunne forbli et attraktivt flyselskap for reisende. Takket være dyktige medarbeidere og et sterkt fokus på operasjonell effektivitet, viser tallene at vi fortsatt lykkes med å være et av de mest punktlige flyselskapene i Europa, sier Bogason.

Icelandair stiger til nye høyder 10 prosent i september
10 prosent i september mot fjoråret. Foto: Icelandair.

Icelandair – en lang historie i luftfarten

Icelandair har en stolt historie som strekker seg tilbake til 1937, da flyselskapet Flugfélag Akureyrar ble grunnlagt. Dette selskapet utviklet seg til dagens Icelandair, som i mange tiår har vært en viktig aktør i nordisk luftfart. Icelandair er kjent for sin strategiske beliggenhet mellom Europa og Nord-Amerika, noe som har gjort selskapet til en nøkkelaktør i transatlantiske flygninger. Med sitt nettverk kan passasjerer enkelt reise mellom disse kontinentene med en mellomlanding i Reykjavik.

Utvider rute-nettverket

I tillegg til sterke passasjertall, fortsetter Icelandair å utvide rutenettverket sitt. Senere denne måneden åpner selskapet nye ruter til Lisboa. Neste sommer legger de også til nye destinasjoner i USA, inkludert Nashville, Tennessee.

– Vi fortsetter å utvide vårt omfattende rutenettverk med spennende nye destinasjoner og strategiske partnerskap. I september annonserte vi vårt kommende samarbeid med Southwest Airlines, og vi blir dermed deres første partnerselskap i flybransjen. Slike samarbeid er svært viktige for vår virksomhet. I dag utgjør de rundt 10 prosent av våre totale inntekter. Derfor er det avgjørende for oss å fortsette å utvide vårt globale partnerskapsnettverk og tilby våre kunder et enda bredere utvalg av destinasjoner, sier Bogason.