Flyplass Flyselskap

FLYTOGET: Utfordrende å åpne Flytoget for pendlere

Flytoget for pendlere
Foto: Flytoget.

Et nytt forslag i Stortinget om å åpne Flytoget for pendlere har fredag fått mye oppmerksomhet. Flytoget er positive til å bidra til en bedre togopplevelse i Oslo-området, men administrerende direktør Ståle Nistov understreker at dagens utfordringer skyldes materiell-mangel hos Vy, ikke økt trafikk etter Ring1-stengingen.

Flytogets alternative løsning for kapasitetsutfordringer

Flytoget mener det finnes enklere løsninger enn pendleråpning, og disse er allerede foreslått for Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet. Den enkleste løsningen, ifølge Flytoget, innebærer å overføre reisende til og fra Oslo Lufthavn fra Vy sine tog til Flytoget. Dette vil frigjøre 4000 seter både morgen og ettermiddag, til sammen 12 000 seter hver dag.

Foto: Flytoget.

Ved å sette Flytogets billettpriser til Vy-nivå og informere reisende om dette, kan vi raskt skape bedre kapasitet for pendlere på Vys tog.

Ståle Nistov administrerende direktør hos Flytoget AS.

 

 

 

Han påpeker også at kapasiteten på lokaltogene må utnyttes bedre, da det ofte finnes ledige seter selv i rushperioder.

Eierskapet av Flytoget
Foto: Flytoget.

Praktiske og sikkerhetsmessige utfordringer ved pendleråpning

Å åpne Flytoget for pendlere krever betydelige endringer. Nistov forklarer at det vil ta minst seks måneder å tilpasse Flytogets drift til nye krav, med passasjerer som stiger av og på ved alle stasjoner. Flytogets personale må gjennomgå ny sikkerhetsopplæring, og både billett- og kontrollsystemer må tilpasses for å møte pendlernes behov.

Flytoget for pendlere – utfordringer med Flytogets smalere dører

Flytogets tog har smalere dører enn Vys, noe som kan føre til lengre på- og avstigningstid på stasjonene. Ifølge Nistov er dette en bekymring i hele jernbanemiljøet, da lengre stoppetid kan føre til forsinkelser gjennom dagen.

– Flytoget ønsker å bidra til en smidig reiseopplevelse, men vi må unngå at løsningen skaper nye problemer for togtilbudet, avslutter Nistov.


Flytoget er et hurtiggående flytogtilbud som forbinder Oslo lufthavn, Gardermoen med Oslo og Drammen. Trafikken har siden starten i 1998 vært utført av selskapet Flytoget AS med togmateriell av type 71, som fra sommeren 2021 er supplert med type 78. Strekningen mellom Oslo Lufthavn stasjon og Oslo sentralstasjon betjenes seks ganger i timen, og tilbakelegges på mellom 19 og 22 minutter. Videre betjenes Stabekk stasjon to ganger i timen og Drammen stasjon tre ganger (inkludert mellomliggende stasjoner).

I 2019 reiste 6,7 millioner passasjerer med Flytoget, tilsvarende en markedsandel på 28,7 % av tilbringertransporten til flyplassen. 99,1 % av Flytogets planlagte avganger ble kjørt, og disse hadde en punktlighet på 94,3 % (forsinket maks fire minutter)