Schiphol blir snart Europas nest dyreste flyplass når den øker avgiftene med 41 % det kommende året. Dette kommer på toppen av en 40 % avgiftsøkning de siste tre årene. Økningen vil påvirke både reisende og luftfartssektoren. Når kostnadene ved Schiphols utfordringer overføres til flyselskapene, blir høyere billettpriser for reisende uunngåelige.
KLMs respons – Schiphol blant Europas dyreste flyplasser
Ingen andre flyplasser i Europa har valgt en tilsvarende økning. De kommende årene vil derfor gjøre Schiphol langt dyrere enn andre europeiske knutepunkter som Paris-Charles de Gaulle (CDG) og København (CPH). Samtidig vil Schiphol bruke flere år på bygging og renovering for å forbedre kvaliteten for reisende og flyselskaper.
Økte kostnader overføres til reisende
Schiphol legger store deler av ekstrakostnadene ved sine utfordringer og budsjettoverskridelser på reisende. Med så drastiske økninger i avgifter blir dyrere billetter uunngåelige. Dette er både urimelig og uklokt. Urimelig fordi Schiphol legger kostnadene fra Covid-19 og andre utfordringer direkte på flyselskapene. Uklokt fordi denne politikken svekker Schiphols posisjon som et internasjonalt knutepunkt. Dette utgjør en risiko for knutepunktfunksjonen, tilgangen til Nederland og økonomien vår.
KLM deler Schiphols mål om å forbedre flyplassen og tilby bedre service for reisende. Vedlikeholdstilstanden for bygninger og arbeidsområder tilfredsstiller verken de reisendes eller ansattes behov ved Schiphol. KLM støtter også tiltak for å redusere støyforurensning og bruk av differensierte avgifter for å oppmuntre flyselskapene til å bruke stillere fly.
Marjan Rintel, administrerende direktør hos KLM.
Om KLM – SkyTeam®
Air France-KLM-gruppen er en global aktør med et sterkt europeisk fundament. Hovedområdene deres er passasjertransport, godstransport og flyvedlikehold. De er en ledende aktør når det gjelder internasjonal trafikk med avgang fra Europa. Flygruppen tilbyr kundene tilgang til et verdensomspennende nettverk som dekker over 320 destinasjoner, takket være Air France, KLM Royal Dutch Airlines og Transavia, hovedsakelig fra sine baser på Paris-Charles de Gaulle, Paris-Orly og Amsterdam-Schiphol.
Flying Blue er lojalitetsprogrammet til Air France-KLM-gruppen med over 24 millioner medlemmer. Sammen med sine partnere Delta Air Lines og Virgin Atlantic, driver Air France-KLM det største transatlantiske joint venture, med mer enn 340 daglige flyvninger. Air France-KLM er også medlem av SkyTeam, alliansen som vil tilby passasjerer en mer sømløs reiseopplevelse gjennom hele reisen, med 19 medlemsflyselskaper som samarbeider på et omfattende globalt nettverk. Air France-KLM-gruppen har blitt anerkjent i 20 år som en industrileder innen bærekraftig utvikling, og er fast bestemt på å akselerere overgangen til mer bærekraftig luftfart.
Kilde: KLM Newsroom.