Den estiske regjeringen har igjen utsatt beslutningen om fremtiden for det statseide flyselskapet Nordica og datterselskapet Xfly. Finansminister Vladimir Svet ønsker å avgjøre Nordicas skjebne innen midten av november. Alternativene inkluderer alt fra salg til nedleggelse.
Klimaministeriet i Estland har advart om at Nordica risikerer konkurs dersom de ikke skaffer nye kunder eller blir privatisert. Regjeringen gir nå selskapet tid til å finne nye bruksområder for flåten.
Vi jobber for å få dette avklart neste uke, men jeg tror vi vil ha et klart svar innen november.
Vladimir Svet, finansminister til nettstedet err.ee.
Forholdet mellom SAS og Xfly har utviklet seg over flere år, preget av strategiske samarbeid og endringer i luftfartsmarkedet. Xfly, som opererer under det estiske statseide morselskapet Nordic Aviation Group (tidligere kjent som Nordica), har fungert som en viktig wet-leasing-partner for SAS.
Tidlig samarbeid og vekst
Etter Estonian Airs konkurs i 2015 ble Nordica etablert for å fylle behovet for regional luftfart i Estland. I de påfølgende årene utviklet selskapet en wet-leasing-modell hvor de leier ut fly med besetning til andre flyselskaper.
SAS inngikk tidlig samarbeid med Nordica og Xfly for å styrke sitt regionale rutenett. Xfly begynte å operere flyvninger for SAS som en del av dette partnerskapet. Selskapet spesialiserte seg på å levere mindre, effektive fly som passet for kortere ruter, og bidro til å forbedre SAS’ fleksibilitet i et konkurransepreget marked.
Endringer og utfordringer
I 2019 tok Nordica et strategisk skritt tilbake fra å operere egne kommersielle ruter og fokuserte i stedet fullt på wet-leasing gjennom Xfly. SAS ble en av de største kundene i denne nye fasen, og Xfly opererte flere av SAS’ regionale ruter i Skandinavia og Nord-Europa.
Men luftfartsindustrien ble sterkt påvirket av pandemien i 2020, og dette skapte utfordringer for mange wet-leasing-operatører, inkludert Xfly. SAS reduserte kapasiteten og tilpasset sitt nettverk, noe som påvirket samarbeidet.
Kontraktsavvikling med SAS
I oktober 2024 avsluttet SAS sitt samarbeid med Xfly. Beslutningen kom etter vurderinger av lønnsomhet og strategiske prioriteringer hos SAS. Dette etterlot Xfly med begrensede alternativer for sine fly og kapasitet. For Nordica og Xfly ble dette et kritisk vendepunkt, og det økte presset på å finne nye kunder eller vurdere privatisering.
Betydningen av samarbeidet
Samarbeidet mellom SAS og Xfly har vært viktig for begge parter. For SAS bidro Xfly til å levere fleksible og kostnadseffektive tjenester på regionalnivå. For Xfly representerte samarbeidet en stabil inntektskilde og en måte å bygge sin posisjon som en pålitelig wet-leasing-operatør.
Selv om samarbeidet nå er avsluttet, har historien mellom SAS og Xfly vist hvordan strategiske partnerskap kan gi fordeler for begge selskaper – selv i en utfordrende og konkurransepreget bransje.
Avtalen med SAS avsluttet
I oktober avsluttet Nordica sitt samarbeid med SAS på grunn av manglende lønnsomhet. Dette har etterlatt selskapet med få alternativer for sine fly. Regjeringen har imidlertid inngått en avtale om mulig salg til flyentreprenør Lars Thuesen. Salget avhenger av at minst 60 % av Nordicas fly er under kontrakt, noe som foreløpig ikke er oppnådd.
Nordica ser mot privatisering
Nordicas administrerende direktør, Remco Althuis, understreker at privatisering er veien videre:
– Konkurs er ikke et alternativ. Vi opererer i dag fem fly, hvorav ett for SAS. Vi er i ferd med å signere kontrakter som vil gi oss 11 fly under kontrakt, sier han.
Fra Estonian Air til wet-leasing
Nordic Aviation Group, grunnlagt i 2015 etter konkursen i Estonian Air, skiftet strategi i 2019 og gikk over til en såkalt wet-leasing-modell. Per oktober 2024 hadde selskapet 579 ansatte, ifølge err.ee.
Regjeringens utfordringer
Finansminister Svet peker på at situasjonen fortsatt er krevende:
– Prosessen avhenger av faktorer utenfor vår kontroll, sier han.
Regjeringen håper på en løsning som sikrer selskapets fremtid og gir økonomisk stabilitet.