Flyselskap SAS EuroBonus SkyTeam

SAS avslører spennende nyheter på «An evening of conversation»

An evening of conversation
Foto: SAS.

Tirsdag kveld 12. november inviterte SAS sine Pandion- og Diamond Eurobonus kunder til det årlige arrangementet «An evening of conversation» i Oslo. Her delte SAS viktige oppdateringer om fremtidige planer. Det ble blant annet snakket om nye short haul-produkter, loungenyheter og en ny «awardfinder».


Endringer på intra-europeiske ruter

Paul Verhagen, kommersiell direktør i SAS, presenterte store endringer for intra-europeiske flyvninger. Business Class oppgraderes til en mer standard europeisk modell med:

  • Varmmat på enkelte flyvninger
  • Porselensservise og metallbestikk
  • Blokkert midtsete
  • Ekte kabin-skiller som deler av de to ulike kabin alternativene.

Innenriksruter vil beholde dagens to-kaste system.


Ny fleksibel økonomiklasse

For de som ikke kan fly Business, lanserer SAS et nytt produkt: Economy Flex. Produktet inkluderer:

  • Full fleksibilitet
  • SkyPriority-fordeler som fast track

Economy Flex gir ikke tilgang til loungen. Dette er ment å gjøre loungeopplevelsen mer eksklusiv og redusere overbelastning, spesielt på innenriksloungen på Oslo Lufthavn.


BGO lounge utland – drevet av SSP på oppdrag for Avinor. Foto: Avinor.no

Loungesituasjonen på Bergen Lufthavn

SAS delte også dårlige nyheter for reisende i Bergen. Planene om en ny SAS/Widerøe-lounge på Flesland ble skrinlagt etter Norwegians oppkjøp av Widerøe. Hva som skjer med arealet som var satt av, er foreløpig uklart.

For internasjonale reiser vurderer SAS loungeadgang på BGO Utland når Business Class på short haul lanseres i 2025.


sas utøver flåten med innleide fly tatt i promillekontroll torsdag 28 mars 2019 luxemburg An evening of conversation
Foto: SAS

Cityjet-avtalen forlenges

Det har vært rykter om at SAS ville avslutte avtalen med Cityjet. SAS bekreftet derimot at avtalen forlenges. Avtalen med Nordica og XFly er overført til BRA, som vil samle flytrafikken til en flyplass i Stockholms regionen. SAS-sjefen var glad for at en «liten» by som Stockholm ville ha en flyplass vs. to.


Domstolen godkjenner Eurobonus
Foto: Montasje.

Ny nettside og «awardfinder»

Mange har klaget på SAS’ nåværende nettside. SAS annonserte en helt ny bookingside og lanserte samtidig en betaversjon av sin nye awardfinder. Denne gjør det enklere å finne ledige bonusseter hos SAS. Foreløpig viser den kun SAS-seter og ikke seter fra partnerflyselskaper.

Lenke til betaversjonen: Awardfinder


Oppdateringer fra Aron Backström & VP EuroBonus

Arom Bäckstrøm – VP Eurobonus. Foto: SAS.

Aron Backström, ansvarlig for produkt og lojalitet, snakket om overgangen fra Star Alliance til SkyTeam. Til tross for utfordringer klarte SAS å gjennomføre skiftet på 7–9 måneder, langt raskere enn forventet. Han bekreftet at:


Eurobonus
Foto: Skjerm-dump SAS.

«Hvem vil bli EuroBonus-millionær»

SAS diskuterte også den populære EuroBonus-millionær-kampanjen, som fikk oppmerksomhet i Wall Street Journal. Kampanjen motiverer kunder til å teste SkyTeam-selskaper, selv om sjefen sjølv  uttrykte bekymring for kostnadene, så var det bare 4 av 220 som valgte å stå frem med navn og nummer.

Konkurransen har høstet endel kritikk blant miljø-bevegelsen.

Da jeg fikk se denne kampanjen, tenkte jeg «Er dette kødd?! Det er alt verden ikke trenger, oppsummert i én kampanje.»

Anja Bakken Riise.Lederen i Framtiden i våre hender sikter til et stunt fra SAS til NRK.no


Nesten 2 millioner Eurobonus
Foto. SAS

Bedre mat og kapasitet i lounger

SAS har oppgradert mattilbudet i sine egne lounger. Likevel mangler SAS Innenrikslounge på Gardermoen varmmat som finnes i andre SAS-lounger. SAS vurderer forbedringer, men lover foreløpig ingen konkrete tiltak. For å redusere overbelastning er det innført en ny regel: Kjøper du loungeadgang, får du kun tilgang de siste tre timene før avgang.


SAS fortsetter å utvikle sine produkter og tjenester. Nye klasser, bedre bookingsystemer og spennende samarbeid gjør SAS attraktivt for både forretningsreisende og fritidsreisende. Dette er gode nyheter for oss lojale kunder!

Stor takk til Anko, Paul og Arön. Vi sees til neste år, eller som jeg pleier å si «Until next time, I will see you in the air ! «.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.