Forhandlingene mellom Parat og NHO Luftfart om ny tariffavtale for kabinansatte i SAS Link er utsatt. Partene trenger mer tid for å bli enige.
SAS Link er et nytt datterselskap
SAS Link er et nyetablert datterselskap av SAS Scandinavian Airlines. Strategien er å bruke SAS Link på kortere materruter med midsize Embraer E195-fly. Selskapet har baser i København og Bergen, men flere baser kan komme etter hvert.
En flåte av eldre fly
Datterselskapets framtidige flåte skal bestå av seks Embraer E195-fly. Flyene er omtrent 15 år gamle når de settes i trafikk for SAS Link. Det tredje flyet, med registrering SE-RSM, er en Embraer E195LR med 114 seter. Flyet har fått navnet «Kvaser Viking» og har tidligere tjenestegjort hos Flybe.
Hvor raskt de tre resterende flyene kan fases inn, er foreløpig uklart. SAS planla opprinnelig å ha alle seks flyene i drift innen sommeren 2022, men dette har selskapet ikke klart å gjennomføre.
Parat representerer de ansatte
Parat kabinforbund er det største forbundet for kabinansatte i Norden. De representerer ansatte i selskaper som SAS, Norwegian, Widerøe og Sunclass.
Lønn og arbeidsvilkår i fokus
Lønn og arbeidsvilkår er sentrale temaer i forhandlingene, ifølge forhandlingsleder Thore Selstad Halvorsen i Parat.
– Når SAS trenger mer tid til å beregne kostnadene i årets oppgjør, har vi akseptert dette. Vi møtes igjen senere for å sluttføre forhandlingene, sier Halvorsen.
Tidligere streik og nye utfordringer
I august gikk Parats kabinmedlemmer ut i streik etter brudd i meklingen for de kabinansatte i moderselskapet SAS. Nå er det SAS Link, som også er en del av SAS-gruppen, som står i fokus.
Opprinnelig var det satt av én dag til forhandlingene, men partene har nå blitt enige om å bruke mer tid for å sikre en god avtale.