Flyselskap

Kutt i ekstra skolepengelån vil ramme norsk luftfart

skolepengelån
Foto: Babcock.

Regjeringens forslag om å fjerne det ekstra skolepengelån for trafikkflygerutdanning i Norge kan få alvorlige konsekvenser for pilotrekruttering og luftfartskompetanse. Norsk Flygerforbund (NF) advarer om at tiltaket vil gjøre det vanskeligere for norske studenter å finansiere utdanningen sin. I verste fall føre til pilotmangel i kritiske samfunnsfunksjoner.

Flygerutdanning er en av de dyreste utdanningene i Norge, med en betydelig egenfinansieringsandel. Regjeringen har tidligere foreslått å fjerne muligheten for ekstra skolepengelån gjennom Lånekassen, men har satt forslaget på vent etter kraftige reaksjoner fra blant andre NF. Nå har saken vært på høring, og i vårt høringssvar peker NF på at konsekvensene av kutt i ekstralån kan bli alvorlige.

Norsk Flygerforbund mener i denne sammenheng det er svært viktig å sikre at også private flyskoler i Norge kan tilby rammebetingelser for sine studenter hva gjelder studiefinansiering gjennom Lånekassen.

Forbundet understreker at dersom skolepengelånet fjernes, vil pilotstudenter enten måtte ta opp private lån med høye renter eller velge utdanning i utlandet.

Luftfart og skolepengelån er samfunnskritisk infrastruktur

Samtidig minner Norsk Flygerforbund om at flygerutdanning ikke bare handler om kommersiell luftfart, men også om svært viktige beredskapsfunksjoner.

Flyskolene i Norge utdanner ikke bare piloter til ruteflyging, men også til politi, ambulanse, redningstjenester og andre samfunnskritiske oppgaver. Hvis vi ikke sørger for gode støtteordninger, kan vi risikere at færre velger denne utdanningen, og det vil kunne få konsekvenser for hele luftfartssektoren.

Gudjon Fors Brinchmann, leder av utdanningsseksjonen i NF og ansvarlig for høringsnotatet.

Oppfordrer regjeringen til å sikre bærekraftig studiefinansiering

– NF understreker viktigheten av å finne løsninger som sikrer bærekraftig finansiering av pilotutdanning i Norge. Dette er avgjørende for å ivareta norsk luftfarts framtid og opprettholde kritiske samfunnsfunksjoner, står det i høringssvaret, som fortsetter:
– Vi er glade for at vedtaket foreslås å utsettes ett år fra både Utdannings- og forskningskomiteen og Transport- og kommunikasjonskomiteen. Dette gir alle relevante parter mulighet til å komme sammen for å finne gode og bærekraftige løsninger for studentene og norsk luftfart.

Du kan lese hele høringssvaret her.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.