Flyselskap

SAS og BRA: Et sterkt samarbeid for sommersesongen 2025

Flyselskapet BRA SAS og BRA
ATR72 fra BRA vil Foto: FlygBRA.

SAS (Scandinavian Airlines) har nylig offentliggjort sine planer for den nordlige sommersesongen 2025, og i den forbindelse vil Braathens Regional Airlines (BRA) spille en viktig rolle i selskapets ruteprogram. I perioden fra 30. mars 2025 til 25. oktober 2025 vil BRA’s ATR72- og Airbus A319-fly operere en rekke ruter for SAS, med et omfattende nettverk innen Skandinavia og til utvalgte europeiske destinasjoner.

ATR72-operasjoner BRA’s ATR72-fly vil ha en sentral plass i SAS’ regiontrafikk, med hovedtyngden av avgangene fra København, Stockholm Arlanda og Oslo. Dette er en viktig del av SAS’ strategi for å tilby hyppige avganger og fleksibilitet på kortere ruter.

Fra København (CPH) vil ATR72 fly til:

  • Aalborg
  • Aarhus
  • Berlin
  • Billund
  • Gdansk
  • Gøteborg
  • Hamburg
  • Hannover
  • Kristiansand
  • Sandefjord
  • Stavanger (14. juni – 10. august 2025)
  • Trondheim (3. mai – 31. mai 2025)

I fra Oslo Lufthavn  Gardemoen (OSL):

  • Aarhus

Fra Stockholm Arlanda (ARN):

  • Ängelholm
  • Gøteborg
  • Halmstad
  • Helsingfors
  • Kalmar
  • Malmø
  • Östersund
  • Ronneby
  • Sälen/Trysil
  • Skellefteå
  • Sundsvall
  • Tallinn
  • Trondheim
  • Åbo (Turku)
  • Umeå
  • Vasa
  • Visby
selskapsrekonstruksjon
Pressefoto: BRA.

Airbus A319-operasjoner

BRA’s Airbus A319-fly vil dekke lengre ruter og destinasjoner med høyere passasjeretterspørsel, inkludert flere internasjonale metropoler og sesongbetonte reisemål.

Fra Gøteborg (GOT):

  • Luleå (29. juni – 10. august 2025)

Fra Stockholm Arlanda (ARN):

  • Amsterdam (24. juni – 21. august 2025)
  • København
  • Gøteborg
  • Hamburg
  • Kiruna
  • Luleå
  • Malmø
  • Nice
  • Paris Charles de Gaulle
  • Praha
  • Skellefteå
  • Umeå
  • Visby

En strategi for vekst og effektivitet

Denne samarbeidsmodellen mellom SAS og BRA er designet for å maksimere effektiviteten i SAS’ ruteprogram, samtidig som den gir passasjerene flere valgmuligheter og hyppigere forbindelser. Fordi BRA har en moderne og drivstoffeffektiv flyflåte, kan SAS dermed tilby en mer bærekraftig og fleksibel løsning for reisende i Skandinavia og Europa.

Det faktum at SAS velger å benytte BRA på såpass mange ruter, signaliserer ikke bare en sterk tillit til partnerens driftssikkerhet og servicekvalitet, men også et strategisk samarbeid som styrker begge selskapenes posisjon i markedet. For passasjerene innebærer dette derfor et mer robust rutenettverk, med flere daglige avganger og bedre forbindelser, ikke bare mellom byer i Norden, men også ut over Europas grenser.

Som et resultat av dette omfattende samarbeidet, ser sommersesongen 2025 ut til å bli en travel og spennende tid for SAS og BRA. Ikke minst vil alle reisende kunne glede seg over enda bedre muligheter til å utforske Skandinavia og Europa, noe som ytterligere understreker verdien av denne alliansen.

ATR 72-600 er en moderne, to-motors turboprop-passasjerfly produsert av det fransk-italienske selskapet ATR (Aerei da Trasporto Regionale). Flyet er en videreutvikling av ATR 72-serien, designet for regionale flyvninger med høy drivstoffeffektivitet og lave driftskostnader.

  • Kapacitet: Typisk plass til 70–78 passasjerer.
  • Rekkevidde: Rundt 1 500 km (810 nautiske mil), ideelt for korte til mellomlange ruter.
  • Motorer: Utstyrt med to kraftige Pratt & Whitney Canada PW127M-motorer.
  • Avionikk: Har et avansert glasscockpit fra Thales, som gir forbedret situasjonsforståelse og redusert pilotarbeidsbelastning.

ATR 72-600 er kjent for sin pålitelighet og miljøvennlighet, med lavere CO₂-utslipp sammenlignet med jetfly i samme kategori. Flytypen brukes av mange regionale flyselskaper over hele verden ✈️

Kilde: Aeroroutes

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.