
SAS (Scandinavian Airlines) har nylig offentliggjort sine planer for den nordlige sommersesongen 2025, og i den forbindelse vil Braathens Regional Airlines (BRA) spille en viktig rolle i selskapets ruteprogram. I perioden fra 30. mars 2025 til 25. oktober 2025 vil BRA’s ATR72- og Airbus A319-fly operere en rekke ruter for SAS, med et omfattende nettverk innen Skandinavia og til utvalgte europeiske destinasjoner.
ATR72-operasjoner BRA’s ATR72-fly vil ha en sentral plass i SAS’ regiontrafikk, med hovedtyngden av avgangene fra København, Stockholm Arlanda og Oslo. Dette er en viktig del av SAS’ strategi for å tilby hyppige avganger og fleksibilitet på kortere ruter.
Fra København (CPH) vil ATR72 fly til:
- Aalborg
- Aarhus
- Berlin
- Billund
- Gdansk
- Gøteborg
- Hamburg
- Hannover
- Kristiansand
- Sandefjord
- Stavanger (14. juni – 10. august 2025)
- Trondheim (3. mai – 31. mai 2025)
I fra Oslo Lufthavn Gardemoen (OSL):
- Aarhus
Fra Stockholm Arlanda (ARN):
- Ängelholm
- Gøteborg
- Halmstad
- Helsingfors
- Kalmar
- Malmø
- Östersund
- Ronneby
- Sälen/Trysil
- Skellefteå
- Sundsvall
- Tallinn
- Trondheim
- Åbo (Turku)
- Umeå
- Vasa
- Visby

Airbus A319-operasjoner
BRA’s Airbus A319-fly vil dekke lengre ruter og destinasjoner med høyere passasjeretterspørsel, inkludert flere internasjonale metropoler og sesongbetonte reisemål.
Fra Gøteborg (GOT):
- Luleå (29. juni – 10. august 2025)
Fra Stockholm Arlanda (ARN):
- Amsterdam (24. juni – 21. august 2025)
- København
- Gøteborg
- Hamburg
- Kiruna
- Luleå
- Malmø
- Nice
- Paris Charles de Gaulle
- Praha
- Skellefteå
- Umeå
- Visby
En strategi for vekst og effektivitet
Denne samarbeidsmodellen mellom SAS og BRA er designet for å maksimere effektiviteten i SAS’ ruteprogram, samtidig som den gir passasjerene flere valgmuligheter og hyppigere forbindelser. Fordi BRA har en moderne og drivstoffeffektiv flyflåte, kan SAS dermed tilby en mer bærekraftig og fleksibel løsning for reisende i Skandinavia og Europa.
Det faktum at SAS velger å benytte BRA på såpass mange ruter, signaliserer ikke bare en sterk tillit til partnerens driftssikkerhet og servicekvalitet, men også et strategisk samarbeid som styrker begge selskapenes posisjon i markedet. For passasjerene innebærer dette derfor et mer robust rutenettverk, med flere daglige avganger og bedre forbindelser, ikke bare mellom byer i Norden, men også ut over Europas grenser.
Som et resultat av dette omfattende samarbeidet, ser sommersesongen 2025 ut til å bli en travel og spennende tid for SAS og BRA. Ikke minst vil alle reisende kunne glede seg over enda bedre muligheter til å utforske Skandinavia og Europa, noe som ytterligere understreker verdien av denne alliansen.
ATR 72-600 er en moderne, to-motors turboprop-passasjerfly produsert av det fransk-italienske selskapet ATR (Aerei da Trasporto Regionale). Flyet er en videreutvikling av ATR 72-serien, designet for regionale flyvninger med høy drivstoffeffektivitet og lave driftskostnader.
- Kapacitet: Typisk plass til 70–78 passasjerer.
- Rekkevidde: Rundt 1 500 km (810 nautiske mil), ideelt for korte til mellomlange ruter.
- Motorer: Utstyrt med to kraftige Pratt & Whitney Canada PW127M-motorer.
- Avionikk: Har et avansert glasscockpit fra Thales, som gir forbedret situasjonsforståelse og redusert pilotarbeidsbelastning.
ATR 72-600 er kjent for sin pålitelighet og miljøvennlighet, med lavere CO₂-utslipp sammenlignet med jetfly i samme kategori. Flytypen brukes av mange regionale flyselskaper over hele verden ✈️
Kilde: Aeroroutes