
I fjor inngikk Singapore Airlines (SIA) et eksklusivt samarbeid med den danske tostjernede Michelin-restauranten AOC om å utvikle en to-retters meny for selskapets Business Class-passasjerer. Tilbakemeldingene på menyen, en to-retters sommermeny, nådde nye høyder, og 1. mars 2025 er SIA og AOC klare til å skjemme bort de reisendes smaksløker med en ny skreddersydd meny – en vårmeny laget av sesongbaserte, lokale råvarer.
Samarbeidet mellom Singapore Airlines og AOC bygger på en felles ambisjon om å skape enestående matopplevelser i luften. Med lanseringen av AOCs første meny for SIA i sommer satte partene en ny standard for flymat.
For Søren Selin, AOCs erfarne kjøkkensjef, har det krevd nytenkning og mange tilpasninger å lage Michelin-mat som flymat – for alt smaker annerledes i 10 000 meters høyde, og rammene for tilberedning og gjennomføring har vært nye og utfordrende. SIA og AOCs flymat ville heller ikke blitt en realitet uten sparring og gode råd fra Gate Gourmet, som er spesialister på catering og har gjort det mulig å gi Michelin-mat luft under vingene fra Københavns lufthavn.
Singapore Airlines og AOC vårmeny
Fra 1. mars er partene klare med en ny sesongbasert meny fra AOC – en vårmeny bestående av to retter:
Menyen serveres på Business Class i fire måneder på Singapore Airlines’ daglige direkterute fra København til Singapore – en rute flyselskapet har operert i 48 år.
Våre passasjerer forventer en reiseopplevelse utover det vanlige når de går om bord på våre fly. Som verdens mest prisbelønte flyselskap er kundetilfredshet alltid en topprioritet for oss. AOCs sommermeny satte nye standarder og fikk enestående tilbakemeldinger og ros fra kundene våre. Nå ser jeg frem til at passasjerene våre får smake den nye vårmenyen og oppleve nok en lokal matopplevelse i absolutt toppklasse.
Jagdish Bhojwani, General Manager for Singapore Airlines i Norden.

Søren Selin understreker at han har ønsket å bevare AOCs signaturstil samtidig som han har forenklet menyen noe, slik at den kan gjennomføres på et høyt nivå i flyets kjøkken.
De nye rettene er min tolkning av en ekte vårmeny. For meg handler det alltid om sesongbaserte råvarer, estetikk, tilberedning og god smak. Når jeg ser på de månedene menyen er i luften, føltes kombinasjonen naturlig. Kamskjell, knutekål, lam, salat og vårurter, det er ingredienser som kan endre seg litt gjennom våren. Som sist har det vært noen nødvendige justeringer, det er uunngåelig, men denne gangen har jeg også tenkt mer på enkelhet for å gjøre det lettere å gjennomføre menyen på et høyt nivå, noe både vi og SIA står for.
Søren Selin, kjøkkensjef på AOC.
Michelin-mat fra København lufthavn
Et flykjøkken har ikke den samme fleksibiliteten som et restaurantkjøkken. Faktorer som kabinetrykk og flystøy påvirker smakssansen, og samtidig må strenge hygiene- og sikkerhetskrav overholdes når det gjelder flymat.
Flycateringselskapet Gate Gourmet har det daglige ansvaret for cateringtjenestene til Singapore Airlines og sikrer kvaliteten på maten som leveres til flyselskapet fra kjøkkenet og produksjonsteamet i Kastrup ved København lufthavn. Gate Gourmet har derfor hatt tett dialog med AOC og bidratt med innsikt i hvordan rettene best mulig kan tilpasses forholdene om bord – uten at det går på bekostning av kvalitet, smak eller sanseopplevelse.
Vi har i mange år hatt et godt og tett samarbeid med Singapore Airlines og har ansvaret for å møte selskapets høye krav til kvalitet og gjennomføring. Når vi skal bringe en så eksepsjonell flymeny som den AOC har utviklet om bord, krever det omfattende justeringer, testing og en grundig gjennomgang av ingrediensene. Det har vært en glede å samarbeide med Søren Selin og hans dyktige team, og jeg er sikker på at vårmenyen vil bli svært godt mottatt av passasjerene.
Casper Vedel, Executive Chef i Gate Gourmet Scandinavia.
AOCs vårmeny serveres for Business Class-passasjerene på Singapore Airlines’ direkterute mellom København og Singapore fra 1. mars til 30. juni 2025. Singapore Airlines flyr daglig fra København lufthavn. Flyet, en moderne Airbus A350-900, har avgang fra København kl. 12:00 med ankomst i Singapore kl. 07:30 lokal tid. Returen fra Singapore går kl. 00:25 lokal tid med ankomst i København kl. 07:10.

Singapore Airlines og AOC
AOC er en tostjerners Michelin-restaurant i Moltkes Palæ i hjertet av København. Med røtter i det nordiske kjøkkenet og et sterkt fokus på naturlige råvarer, skaper AOC moderne gastronomiske opplevelser i verdensklasse, paret med nøye utvalgte viner. Navnet AOC står for Appellation d’Origine Contrôlée, og restauranten eies av vinsjef Christian Aarø, kjøkkensjef Søren Selin og Camilla Ramstrup. Siden åpningen i 2004 har AOC vært en sentral aktør på Københavns fine dining-scene. I 2010 mottok restauranten sin første Michelin-stjerne, og i 2015 ble den tildelt sin andre – som den tredje danske restauranten til å oppnå denne utmerkelsen
Singapore Airlines (SIA) ble grunnlagt i 1947 under navnet Malaysia-Singapore Airlines. I virksomhetens 78 år lange historie har flyselskapet satt en imponerende standard for internasjonal luftfart. I 1972 skiftet selskapet navn til Singapore Airlines og ble Singapores offisielle flyselskap. De siste 48 årene har Singapore Airlines forbundet Norden med Sørøst-Asia via direkte flyvninger mellom København og Singapore.
Gjennom årene har SIA etablert seg som det mest prisvinnende flyselskap i verden. I 2023 ble SIA for femte gang kåret til verdens beste flyselskap ved Skytrax World Airline Awards, og i januar 2024 ble selskapet enda en gang kåret av Fortune Magazine til Top-50 blant verdens mest beundrede virksomheter. Singapore Airlines er en del av Star Alliance. Ytterligere informasjon om Singapore Airlines er tilgjengelig her.