Flyselskap

Icelandair med rekordhøy kabinfaktor i januar

ser stor passasjervekst 10 prosent i september rekordhøy kabinfaktor
Foto: Icelandair.

 

Det islandske flyselskapet fraktet 264 000 passasjerer i januar, en økning på 17 prosent sammenliknet med januar 2024. Icelandair hadde samtidig en kapasitetsøkning på 8 prosent.

I januar reiste 29 prosent av passasjerene til Island, 19 prosent fra Island, 45 prosent var via-passasjerer og 7 prosent reiste innad i Island. Kabinfaktoren var på 77 prosent, en økning på 8 prosentpoeng siden i fjor. Icelandairs punktlighet var på 77,6 prosent.

– Vi fortsatte å se en positiv utvikling i antall passasjerer som reiser til Island i årets første måned og sterk etterspørsel i markedene fra og via-Island. Dette resulterte i en rekordhøy kabinfaktor. Vi har i januar også fortsatt å utvide vårt omfattende rutenettverk med nye, spennende destinasjoner, som Miami, forteller Bogi Nils Bogason, administrerende direktør i Icelandair.

Rekordhøy kabinfaktor

Flyselskapet har lagt til informasjon om avkastningsutvikling i sin månedlige trafikkrapportering. Denne beregningen gir sammen med kabinfaktoren en indikasjon på inntektsutviklingen innen flyselskapets rutenettverk.  Iikke inkludert inntekter fra Icelandairs frakt- og lastvirksomhet eller tilleggsinntekter. Avkastningen for januar var på 8,1 amerikanske cent, som er tre prosent lavere enn januar i fjor. Dette forklares med en høyere andel via-passasjerer. Den sterkere kabinfaktoren oppveiet imidlertid nedgangen og resulterte i høyere passasjerenhetsinntekter enn i fjor.

Icelandairs CO2-utslipp gikk også ned med 11 prosent per operasjonell tonnkilometer (OTK) sammenliknet med fjoråret. Dette er takket være høyere kabinfaktor og en positiv effekt av flåtefornyelsen til Icelandair med en økning i flyvninger som drives av de mer drivstoffeffektive B737 MAX- og A321 LR-flyene.

– 2025 vil være vårt største år og vi vil jobbe for å gi våre kunder enda flere reisealternativer enn noen gang før. Vi er også takknemlige for å ha blitt rangert høyest av reisende for andre år på rad i den Islandske kundetilfredshetsindeksen blant flyselskaper. Vi ser på denne anerkjennelsen som en oppmuntring til å fortsette og gi våre passasjerer enestående service, sier Bogason.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.