Flyselskap Økonomi

Luftfartstilsynet slår ned på SprintAir – krever faste ansettelser og HMS-system

SprintAir
Foto: SprintAir

Luftfartstilsynet har slått fast at det polske flyselskapet SprintAir bryter norsk arbeidsmiljølov. Nå må selskapet gjøre omfattende endringer i sine ansettelsesforhold og HMS-praksis.

Etter en bekymringsmelding fra Norsk Flygerforbund (NF) i fjor høst, har Luftfartstilsynet gjennomført kontroll av SprintAir og deres norske enhet SprintAir NUF. Konklusjonen er tydelig: selskapet har brutt flere sentrale bestemmelser i arbeidsmiljøloven og HMS-regelverket.

SprintAir opererer postflyvninger i Norge på oppdrag for Posten, og har hatt base i landet via en selskapskonstruksjon hvor flygerne delvis er tilknyttet som oppdragstakere – uten en reell arbeidsgiverorganisasjon i Norge.

Dette er en viktig og prinsipiell seier i kampen for anstendige arbeidsforhold i norsk luftfart.

Stian Larsen, leder i Norsk Flygerforbund.

Pålegg fra Luftfartstilsynet

Luftfartstilsynet har nå gitt SprintAir flere klare pålegg, blant annet:

  • Flygerne i Norge skal være fast ansatte med full rettighetspakke

  • Det skal velges verneombud blant de ansatte, med påfølgende opplæring

  • Et fungerende HMS-system må etableres og dokumenteres

  • Det skal gjennomføres systematisk oppfølging av arbeidsmiljø og sykefravær

Kontrollen viser at selskapet har forsøkt å omgå kravene til vernetjeneste ved å vise til sitt Safety Management System, noe tilsynet karakteriserer som utilstrekkelig og i strid med lovens intensjon.

Betydning for bransjen

Vedtaket er prinsipielt viktig og sender et tydelig signal til hele bransjen:

Man kan ikke operere i Norge uten å ta arbeidsgiveransvaret på alvor. Kreative selskapskonstruksjoner fritar ikke for lovpålagte forpliktelser, sier Larsen.

Norsk Flygerforbund uttrykker også skuffelse. At norske arbeidsplasser ble erstattet da SprintAir fikk kontrakten med Posten foran WestAir i 2023.

– Nå forventer vi at Posten stiller tydelige krav i sine kontrakter, og at SprintAir rydder opp og gir de ansatte den tryggheten de har krav på i norsk arbeidsliv, avslutter Larsen.

SprintAir er et polsk charterflyselskap med hovedkontor i Warszawa og base på Frédéric Chopin lufthavn. Selskapet ble etablert i 2003, og har tidligere hatt navnene Air Polonia Cargo og Sky Express før det fikk dagens navn i 2008. SprintAir driver med charterflyginger for både passasjerer og gods, og tilbyr i tillegg vedlikeholdstjenester samt opplæring av piloter og sikkerhetspersonell.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.