
Luftfartstilsynet har slått fast at det polske flyselskapet SprintAir bryter norsk arbeidsmiljølov. Nå må selskapet gjøre omfattende endringer i sine ansettelsesforhold og HMS-praksis.
Etter en bekymringsmelding fra Norsk Flygerforbund (NF) i fjor høst, har Luftfartstilsynet gjennomført kontroll av SprintAir og deres norske enhet SprintAir NUF. Konklusjonen er tydelig: selskapet har brutt flere sentrale bestemmelser i arbeidsmiljøloven og HMS-regelverket.
SprintAir opererer postflyvninger i Norge på oppdrag for Posten, og har hatt base i landet via en selskapskonstruksjon hvor flygerne delvis er tilknyttet som oppdragstakere – uten en reell arbeidsgiverorganisasjon i Norge.
Dette er en viktig og prinsipiell seier i kampen for anstendige arbeidsforhold i norsk luftfart.
Stian Larsen, leder i Norsk Flygerforbund.
Pålegg fra Luftfartstilsynet
Luftfartstilsynet har nå gitt SprintAir flere klare pålegg, blant annet:
-
Flygerne i Norge skal være fast ansatte med full rettighetspakke
-
Det skal velges verneombud blant de ansatte, med påfølgende opplæring
-
Et fungerende HMS-system må etableres og dokumenteres
-
Det skal gjennomføres systematisk oppfølging av arbeidsmiljø og sykefravær
Kontrollen viser at selskapet har forsøkt å omgå kravene til vernetjeneste ved å vise til sitt Safety Management System, noe tilsynet karakteriserer som utilstrekkelig og i strid med lovens intensjon.
Betydning for bransjen
Vedtaket er prinsipielt viktig og sender et tydelig signal til hele bransjen:
– Man kan ikke operere i Norge uten å ta arbeidsgiveransvaret på alvor. Kreative selskapskonstruksjoner fritar ikke for lovpålagte forpliktelser, sier Larsen.
Norsk Flygerforbund uttrykker også skuffelse. At norske arbeidsplasser ble erstattet da SprintAir fikk kontrakten med Posten foran WestAir i 2023.
– Nå forventer vi at Posten stiller tydelige krav i sine kontrakter, og at SprintAir rydder opp og gir de ansatte den tryggheten de har krav på i norsk arbeidsliv, avslutter Larsen.
SprintAir er et polsk charterflyselskap med hovedkontor i Warszawa og base på Frédéric Chopin lufthavn. Selskapet ble etablert i 2003, og har tidligere hatt navnene Air Polonia Cargo og Sky Express før det fikk dagens navn i 2008. SprintAir driver med charterflyginger for både passasjerer og gods, og tilbyr i tillegg vedlikeholdstjenester samt opplæring av piloter og sikkerhetspersonell.