
Oslo Lufthavn styrker sin rolle som knutepunkt for vintersport og skientusiaster fra Europa og USA. Nå skal norske fjell og vinterdestinasjoner løftes frem som attraktive reisemål – og det med god grunn.
Sammen skal de selge Norge som skidestinasjon
Et nytt og forpliktende samarbeid mellom Avinor og Norway Home of Skiing (NHOS) markerer en kraftfull satsing på å posisjonere Norge som en vinterfavoritt for utenlandske turister. I følge NHOS-leder Trevor De Villiers er norske alpinanlegg mer enn konkurransedyktige sammenlignet med destinasjoner i Alpene – både på kvalitet og pris.
Interessen for Norge som vinterdestinasjon er stor. Nå handler det om å synliggjøre tilbudet vårt og være til stede der beslutningene tas.
Trevor De Villiers.
Fra små heistrekk til moderne vinterresorter
Joachim Westher Andersen i Avinor peker på en enorm utvikling i norske vintersportsanlegg de siste tiårene:
– Det handler ikke lenger om små bakker med en kiosk i bunnen. Det er fullverdige resorter med moderne fasiliteter, familieopplevelser og høy kvalitet på både infrastruktur og opplevelser. Dette må vi ut og selge med stolthet, sier han.
Norske vinterdestinasjoner tilbyr nå mer enn bare alpint. Gjennom samarbeid mellom hotellene, kommunene og reiselivsnæringen har det blitt utviklet helhetlige opplevelser for hele familien – en styrke som appellerer spesielt i markeder som Tyskland, Nederland, Belgia og Storbritannia.
Lav kjennskap gir stort potensial
Samarbeidet har allerede skapt dialog med flere store flyselskaper og turoperatører. Ifølge Westher Andersen er én av de største overraskelsene hvor lav kunnskap mange har om norsk vinter.
– Vi er i startfasen, men vi merker stor interesse. Når vi kombinerer NHOS’ tilstedeværelse hos turoperatører med Avinors relasjoner til flyselskapene, har vi et solid grunnlag for å bygge opp reiselysten mot Norge.
Vil ta markedsandeler i Europa
NHOS-styreleder og leder i Geilogruppen, Roger Espeli, er tydelig på ambisjonene:
– Vi ønsker flere reisende til våre destinasjoner. Dette samarbeidet er et strategisk initiativ vi prioriterer høyt og har store forventninger til.
Samarbeidet bygger på samme modell som Avinors tidligere samarbeid med Alpinco, og markerer en tydelig ambisjon om å ta markedsandeler fra etablerte alpindestinasjoner på kontinentet.
Skidestinasjonene som står bak initiativet
Norway Home of Skiing består av følgende alpindestinasjoner:
-
Voss
-
Myrkdalen
-
Narvikfjellet
-
Norefjell
-
Gausta
-
Beitostølen
-
Geilo