
22. juni 2025 markerte SkyTeam sitt 25-årsjubileum – en milepæl for alliansen som har vært en nøkkelaktør i utviklingen av globalt samarbeid og forbedret reiseopplevelse.
Etableringen i år 2000 startet med fire flyselskaper. I dag består SkyTeam av 18 medlemsflyselskaper som kobler sammen over 945 destinasjoner i 145 land. Med blikket rettet mot fremtiden, fokuserer alliansen nå på digital transformasjon, innovasjon innen kundeopplevelse og økt innsats for bærekraft i luftfarten.
En reise gjennom 25 år med kundene i sentrum
SkyTeam har fra dag én satt kundene i sentrum. Med over 235 millioner medlemmer i sine lojalitetsprogrammer, har alliansen forenklet fordeler og anerkjennelse på tvers av sine medlemmer. Dette vises tydelig i felles tiltak som:
-
Samlokaliserte lounger
-
SkyPriority-tjenester på over 900 flyplasser
-
Sømløse interline-overføringer
-
Mulighet for å tjene og bruke bonuspoeng på tvers av alliansen
Digital innovasjon for en bedre reise
SkyTeam har i løpet av sitt første kvart århundre utviklet flere prisvinnende digitale verktøy og tjenester:
-
Sømløs innsjekk med SkyTeam Digital Spine – gjør det mulig å sjekke inn hele reiseruten, selv med flere flyselskaper, i én og samme app.
-
Carry-On Calculator – et digitalt hjelpemiddel som forenkler pakkingen.
-
SkyPriority – industristandard for prioritetstjenester, tilgjengelig ved 900+ flyplasser.
-
Lojalitetsfordeler – gjennom SkyTeam Elite og Elite Plus tilbys gjensidige og forbedrede fordeler.
-
Lounger – tilgang til over 750 lounger, inkludert SkyTeam-lounger i Dubai, Santiago, Sydney og Vancouver.

Ledende på bærekraft og sosialt ansvar
SkyTeam er den mest proaktive av de tre store flyalliansene når det gjelder miljø- og samfunnsansvar. Blant initiativene finner vi:
-
The Aviation Challenge – et unikt samarbeid mellom over 27 aktører i luftfarten for å akselerere bærekraftige løsninger.
-
25by2025 – enstemmig støtte til IATA-kampanjen for å fremme kjønnsbalanse i bransjen.
-
Første allianse med erklæring mot menneskehandel, som signaliserer en tydelig felles holdning mot denne globale utfordringen.
Fremtiden er digital, sømløs og bærekraftig
SkyTeam har ikke bare vært med på å forme luftfartens nåtid – de posisjonerer seg tydelig for å være en sentral aktør i fremtiden. Med digitalisering, kundeopplevelse og bærekraft som bærebjelker, er det tydelig at alliansen har langt større ambisjoner for sine neste 25 år.
Pressemelding: Skyteam