Flyselskap

København blir SAS langdistanse-hub – kjøper nye fly til Oslo og Stockholm

SAS Forward Norwegian-Widerøe oppkjøp. finansiering for fremtiden SAS Link København blir SAS langdistanse-hub
SAS Link etableres både i Stockholm og København – Pressefoto: SAS

SAS kunngjør tirsdag at flyselskapet skal kjøpe over 55 Embraer-fly på en pressekonferanse på Kastrup tirsdag. Selskapet bekrefter at København blir SAS langdistanse hub. Embraer er en brasiliansk flyprodusent som i hovedsak produserer kort- og mellomdistansefly. SAS forteller at dette er fly som skal benyttes for å dekke flere av områdene og regionene selskapet ikke er like tilstede i etter at det solgte Widerøe for noen år siden.

– Dette er en massiv dag for oss, sa konsernsjef Anko van der Werff til de oppmøtte. Han kaller kjøpet et stort skritt videre for flyselskapet. Van der Werff sier SAS Link skal og de nye flyene skal benyttes for å binde sammen nordlige strøk av Norge og Sverige med resten av verden og SAS’ nettverk.

 

 

Hvorfor E195 (og E2) passer SAS:

1. Perfekt for regionaltrafikk i Norden og Europa

SAS har mange korte og mellomlange ruter med varierende etterspørsel. E195:

  • Har plass til 120–132 passasjerer, ideelt mellom CRJ og A320

  • Egner seg for ruter med lavere etterspørsel enn hva A320 kan forsvare

  • Kan lande på mindre flyplasser (f.eks. Tromsø, Bergen, Ålesund, Gotland)

→ Dette gir SAS bedre fleksibilitet og kapasitetsstyring.


2. Lavere drivstofforbruk og utslipp

E195-E2 er opptil 25% mer drivstoffeffektiv enn eldre E1-modeller, takket være:

  • Nyere vinger, flykropp og motorer (PW1900G geared turbofan)

  • Lavere CO₂ per setekilometer enn både CRJ og eldre narrowbodies

→ Passer SAS’ grønne profil og bærekraftsmål innen 2030.


3. Kompatibel med SAS Link-strategien

SAS Link er SAS’ eget regionale datterselskap (sammen med SAS Connect), som er bygget opp nettopp for:

  • Mindre fly, fleksibel produksjon, lavere enhetskostnader

  • Hub feed fra byer som Bergen, Stavanger, Göteborg og Trondheim til København og Stockholm

→ E195 gir SAS mulighet til å erstatte dyre jetfly og mindre effektive turboprops på visse ruter.


4. Høy passasjerkomfort

E195 har:

  • 2-2 setekonfigurasjon (ingen midtsete!)

  • Større kabinvinduer og bedre støyisolasjon enn CRJ

  • Moderne kabinoppsett – spesielt i E2-variantene


København blir SAS langdistanse-hub – oppsummert

Kriterium E195-E2 egnet for SAS?
Rutenett (regional/Euro) ✅ Ja
Fuel efficiency ✅ Svært høy
Klimamål ✅ Bedre enn CRJ
Komfort ✅ God (2-2 seter)
Kostnad per sete ✅ Lavere enn CRJ

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.