Flyselskap Økonomi

EU vil redusere antall piloter – flygerne advarer etter dramatisk hendelse

EU vil redusere antall piloter
EU vil redusere antall piloter – Illustrasjonsfoto: Norwegian.

Et dramatisk hendelsesforløp over europeisk luftrom har fornyet debatten om antall piloter om bord. I februar i fjor besvimte en pilot under en Lufthansa-flygning fra Frankfurt til Sevilla. Den andre piloten var på toalettet, og flyet fortsatte på autopilot – med 200 passasjerer om bord og ingen våken pilot i cockpit – i ti minutter. EU vil redusere antall piloter.

Flyr på autopilot – uten noen bak spakene

Ifølge NTB var flyet i praksis ubemannet underveis, noe som får Norsk Flygerforbund til å slå alarm. Episoden viser hvor raskt en potensielt livsfarlig situasjon kan oppstå – og hvor viktig det er å ha to piloter tilgjengelig til enhver tid.

– Denne hendelsen viser hvor avgjørende det er med to piloter i cockpit. Flysikkerhet handler om redundans – at det alltid finnes en som kan overta når noe skjer. Det må vi aldri kompromisse med, sier Kari Åsvestad, leder for Flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund.

RCO – effektivisering med risiko

Bakgrunnen for advarslene er EUs arbeid med Reduced Crew Operations (RCO) – et forslag som åpner for at kun én pilot bemanner cockpit i deler av langdistanseflygninger, mens den andre hviler. Dette kan vare i opptil to timer av gangen.

– I dag sitter man kanskje alene noen få minutter mens kollegaen går på do. Med RCO vil én pilot være alene over lange strekk. Det øker risikoen betraktelig, sier Åsvestad.

Tiltaket skal ifølge europeiske luftfartsmyndigheter og enkelte flyprodusenter bidra til å kutte kostnader og møte fremtidig pilotmangel. Automatisering og overvåkningssystemer hevdes å kunne opprettholde sikkerheten. Flygerne mener dette er en farlig feilvurdering.

– Man blir avhengig av at automatikken fungerer perfekt. Ved uventet turbulens eller teknisk svikt, kan det være umulig for den hvilende piloten å nå cockpit i tide. Da står vi uten sikkerhetsnett, sier Åsvestad.

EU vil redusere antall piloterEU vil redusere antall piloter
Foto: Lufthansa.

EU vil redusere antall piloter – «To piloter er ikke gammeldags – det er trygghet»

Norsk Flygerforbund ser på forslaget som et alvorlig brudd på et av luftfartens grunnprinsipper: To kvalifiserte, våkne piloter i cockpit gjennom hele flyvningen.

– Dette handler ikke om å henge igjen i gamle løsninger. To piloter er selve fundamentet i moderne flysikkerhet. Vi må ikke la effektivisering gå på bekostning av tryggheten i lufta, understreker Åsvestad.

Internasjonal motstand: One Means None

Norsk Flygerforbund deltar aktivt i det internasjonale arbeidet mot RCO, blant annet gjennom den europeiske flygerorganisasjonen ECA og det globale forbundet IFALPA. Sammen har de lansert kampanjen One Means None, som setter søkelys på truslene RCO medfører for passasjerer og mannskap.

Fakta: Hva er RCO?

  • RCO (Reduced Crew Operations) – også kjent som eMCO (Enhanced Minimum Crew Operations) – innebærer at kun én pilot bemanner cockpit i perioder av langdistanseflyvninger.

  • Den andre piloten har da planlagt hvile, og de bytter på å sove og jobbe.

  • Systemet utvikles i regi av det europeiske luftfartstilsynet EASA, med støtte fra enkelte flyprodusenter.

  • Norsk Flygerforbund og internasjonale pilotorganisasjoner advarer mot ordningen, som de mener svekker sikkerheten i luften.

Hva mener du? Er du komfortabel med at bare én pilot overvåker flyet i lange perioder? Del gjerne din mening i kommentarfeltet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.