SAS har strammet inn gebyrreglene for bonusreiser bestilt med EuroBonus-poeng hos SkyTeam-partnere. Nå blir det langt dyrere å gjøre endringer – og for mange reisende kan det koste flere tusen kroner ekstra. Her er hva du må vite før du gjør justeringer i reisen.
SAS strammer inn: høyere gebyrer på bonusreiser med SkyTeam
SAS har nylig gjennomført endringer i gebyrstrukturen for bonusbilletter booket med EuroBonus-poeng hos SkyTeam-partnere. Den tidligere flate satsen på 150 kr per person er nå historie – og erstattes av en ny modell som skiller mellom regionale og interkontinentale reiser.
SAS øker endringsgebyret – opp til 750 kroner per person
Endringene innebærer følgende nye satser:
-
250 kr per person for reiser innen Skandinavia og Europa
-
750 kr per person for interkontinentale reiser
Endringsgebyret gjelder ved alle «større» endringer, som:
-
Å legge til en returreise på enveisbillett
-
Å endre dato eller avgangstid
-
Å bytte destinasjon på reisen
Det er med andre ord ikke lenger småpenger man snakker om – særlig for familier eller grupper som reiser sammen.
Tilslutningsfly er unntaket – inntil videre
Et viktig unntak gjelder såkalte tilslutningsfly (feeder flights). Dette er korte strekninger du legger til for å komme deg til et større knutepunkt, eksempelvis Stavanger–Amsterdam før en SkyTeam-flygning til Asia.
For slike tillegg er gebyret fortsatt 150 kr per person, og det fremgår ikke av SAS sine vilkår at denne satsen skal økes – i hvert fall ikke enda.

Eksempler på endringer som nå blir dyrere
Her er noen vanlige scenarier der du nå må betale mer:
-
Du har en enveis-bonusreise fra Europa til Asia og ønsker å legge til en retur – da øker gebyret fra 150 kr til 750 kr per person.
-
Du ønsker å flytte reisen frem én dag – dette utløser fullt gebyr.
-
Du vil bytte destinasjon, f.eks. fra Bangkok til Hong Kong – også dette koster 750 kr per person.
Dette betyr at en familie på fire som gjør én enkel endring på en interkontinental reise nå må ut med 3 000 kroner, mot tidligere 600 kroner for samme justering.
Kundeservice kan bli utfordringen
Endringer på SkyTeam-billetter må fortsatt gjøres manuelt gjennom SAS sin kundeservice – og det er nettopp her mange frykter problemer. SAS har over tid fått kritikk for lang ventetid og mangelfull kompetanse hos enkelte kundebehandlere.
Med ulike gebyrsatser som nå avhenger av rute og type endring, øker risikoen for at reisende blir belastet feil gebyr. Mange har tidligere opplevd å måtte korrigere kundeservice – noe som krever både tid og dokumentasjon.
EuroBonus-fordelene svekkes ytterligere
Denne endringen føyer seg inn i en rekke tiltak fra SAS den siste tiden som svekker fleksibiliteten i lojalitetsprogrammet EuroBonus. For bare én uke siden ble det også kjent at 24-timers åpent kjøp fjernes – en rettighet mange reisende har satt pris på.
Sammen gir dette inntrykk av en retning der SAS kutter i fordeler og fleksibilitet, mens kostnadene for kundene øker.

Er det fortsatt verdt å bruke poeng på SkyTeam-reiser?
For mange EuroBonus-medlemmer har det vært attraktivt å bruke poeng på reiser med SkyTeam-partnere, særlig etter SAS sitt kommende uttak fra Star Alliance. Men med kraftig økte gebyrer for endringer, er fleksibiliteten nå svekket betraktelig.
Hvis du planlegger en reise der datoene ikke er helt spikret – eller hvis du reiser med barn – bør du tenke deg ekstra godt om før du booker med poeng. Kostnaden ved å justere reisen i etterkant kan nå bli høyere enn forventet.
Oppsummering: Hva bør du gjøre nå?
-
Sjekk gebyrene nøye før du booker – spesielt hvis reisen kan komme til å endres
-
Dokumentér hva du blir belastet hos kundeservice – for å unngå feilbelastninger
-
Vurder alternative bruksmuligheter for poeng, som Star Alliance-reiser (så lenge du har det opptjent i et selskap som er del av Star Alliance.)
-
Unngå interkontinentale endringer om mulig – de er nå vesentlig dyrere