Flyselskap

Stor forskjell i Internett – WiFi-hastigheter hos de ulike flyselskapene

høyhastighets Wi-Fi WiFi-hastigheter
SAS har inngått avtale med StarLink om bord i sin flåte. Bilde: SAS.

Ookla er et amerikansk selskap kjent for tjenesten Speedtest, som måler internett- og WiFI-hastigheter. De samler og analyserer data om nettverksytelse over hele verden og tilbyr innsikt til både forbrukere og telekomselskaper. Ookla hjelper brukere å teste hastighet, forsinkelse og stabilitet i nettverk, og gir verdifull informasjon om mobil- og bredbåndsdekning.

WiFi har blitt en uunnværlig del av hverdagen. Vi bruker det til alt fra jobb, skole og underholdning til å styre smarte hjem og holde kontakt med venner. Når nettet faller ut, stopper mye opp – vi mister tilgang til informasjon, kommunikasjon og tjenester vi tar for gitt. Vår avhengighet av trådløst nett gjør at WiFi nærmest er like viktig som strøm i dagens digitale samfunn.

Vi skrev i februar at SAS har inngått avtale om Starlink med installasjon mot slutten av 2025.

SAS innfører gratis, neste generasjons høyhastighets Wi-Fi i hele flåten

✈️ Lufthansa havner nederst i test av internett om bord – Starlink setter ny standard

En ny studie fra Ookla – selskapet bak det populære nettstedet Speedtest.net – viser store forskjeller i internettkvalitet om bord på fly. Lufthansa havner helt nederst i testen, mens Hawaiian Airlines og Qatar Airways, som benytter Starlinks lavbane-satellitter, leverer hastigheter som nærmer seg bakkebasert bredbånd.

Studien bygger på målinger fra første kvartal 2025, og omfatter flere store internasjonale flyselskaper, inkludert British Airways, Virgin Atlantic, SWISS og KLM. Selv om Lufthansa har varslet forbedringer, benytter mange passasjerer fortsatt det eldre og betydelig tregere systemet.

Foto: Lufthansa.

Store forskjeller mellom flyselskapene

Ookla testet både nedlastingshastighet, opplastingshastighet og latens (forsinkelse) – og resultatene viser hvor langt teknologien har kommet hos noen aktører:

  • Hawaiian Airlines (Starlink – LEO):

    • Nedlasting: 161,76 Mbps

    • Opplasting: 20,47 Mbps

    • Latens: 74 ms

  • British Airways (Panasonic/GoGo 2Ku – GEO):

    • Nedlasting: 22,57 Mbps

    • Opplasting: 3,9 Mbps

    • Latens: 827 ms

  • Virgin Atlantic og SWISS havnet i midtsjiktet, mens Lufthansa altså kom klart sist.

Starlink og OneWeb, som begge opererer i lav jordbane (LEO), leverer nå ytelse som ligner bakkebasert internett – selv i lufta med mange samtidige brukere. Dette gir høyere hastigheter og betydelig lavere forsinkelse sammenlignet med eldre geostasjonære satellitter (GEO).


🚀 Europa henger etter – men SWISS gjør det bedre

Blant europeiske selskaper er det bare Virgin Atlantic som plasserer seg foran SWISS. Lufthansa-datteren benytter Panasonic Avionics og oppnår solide, men ikke spektakulære resultater.

KLM og British Airways ligger bak SWISS, men foran morselskapet Lufthansa, som altså havner helt på bunnen i Ooklas rangering. SAS er ikke med i testen da det foreløpig ikke er installert hos flyselskapet.

Ookla speedtest.

Fremtid: Gratis meldinger og ny teknologi på vei

Selv om Lufthansa skårer dårligst akkurat nå, er det tegn til forbedring. Selskapet har startet arbeidet med å oppgradere hele sin kort- og mellomdistanseflåte med EAN-teknologi (European Aviation Network). I tillegg tilbyr Lufthansa nå gratis meldinger om bord på langdistanseflygninger, som et steg i retning av forbedret tilkobling.

Airlines satser nå mer enn noen gang på internett som en kommersielt viktig tjeneste, både for kundeopplevelse og merinntekter. Med nye løsninger på vei, kan det være at Lufthansa vil klatre på listene – men for nå er avstanden stor til konkurrentene som allerede har tatt i bruk LEO-satellitter.

💬 Bruker du WiFi om bord når du flyr?

Har du forsøkt internett om bord på Lufthansa, Norwegian eller andre flyselskaper? Opplevde du det som raskt og pålitelig – eller mer som en dyr frustrasjon?
Del gjerne dine erfaringer i kommentarfeltet nedenfor!


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.