
SWISS styrker beredskapen, og flyselskapet satser tungt på en mer punktlig og stabil sommersesong.
SWISS går inn i den travleste tiden på året. Sommerrushet er både viktig og krevende. Selskapet forventer rundt 430 avganger og over 57 000 passasjerer – hver dag. Derfor har de brukt månedene etter fjoråret på å forberede seg. Prosesser er forbedret, nye tiltak er innført. Målet er klart: Bedre punktlighet og fornøyde kunder.
– Vi startet tidlig med å se på rutiner og gjøre forbedringer, sier operasjonsdirektør Oliver Buchhofer. – Vi vet hva som venter oss, og vi er klare.
Punktlighet: bedre enn i fjor
SWISS har økt punktligheten fra 68 % i 2024 til 72 % hittil i år. Målet er 70 %, så utviklingen er positiv. Likevel blir sommeren en stor test.
Været, kapasitet i luftrommet og streik skaper utfordringer. Mange faktorer er utenfor selskapets kontroll. Men SWISS vil likevel forbedre alle nøkkeltall – punktlighet, regularitet, bagasje og kundetilfredshet.
To av tre forsinkelser skyldes forhold de ikke rår over. Men de interne forsinkelsene er redusert til én tredjedel – og målet er under 25 % i løpet av året.
SWISS styrker beredskapen med Operasjonelle «buffere»
SWISS viderefører tiltak som skal gi økt fleksibilitet. De har ekstra fly og mannskap i reserve. Minimum overgangstid for passasjerer er fortsatt forlenget.
– Disse buffersonene gir oss bedre håndtering når ting skjer, sier Buchhofer. – Men de har sine begrensninger. Om reservene må brukes flere dager på rad, blir det krevende.
Turnaround-managere: hvert minutt teller
Nytt av året er innføringen av turnaround-managere. De skal sikre flyten mellom ankomst og avgang på bakken. Rask og effektiv håndtering av lossing, rengjøring, tanking og lasting.
Et team på ti personer er på plass. Investeringen er på et årlig beløp i millionklassen (CHF). Målet er bedre utnyttelse av tiden på bakken – spesielt i travle perioder.
Bedre digitale tjenester
Kundene møter ofte uregelmessigheter om sommeren. Derfor har SWISS forbedret sin app og utvidet selvbetjeningsløsningene. Passasjerer kan nå raskt velge nye fly ved forsinkelser.
– Kundene våre forventer raske svar og løsninger, sier kommersiell direktør Heike Birlenbach. – Med selvbetjening kan de løse problemet selv, uten å måtte ringe.
Likevel er kundeservice tilgjengelig døgnet rundt – over hele verden.
Økt fokus på kundeopplevelsen
SWISS lanserer også flere nye tiltak om bord. På langdistanseruter i Economy kommer et nytt mat- og drikkeprogram. Mer personlig kommunikasjon og bedre service er også på vei.
– Sommerferien er viktig for folk, sier Birlenbach. – Derfor investerer vi i alle ledd. Målet er en best mulig start på ferien – også når det oppstår utfordringer.