
HERON står for Highly Efficient gReen OperatioNs og er et europeisk initiativ som fokuserer på å forbedre fly- og flyplassoperasjoner. Initiativet er ledet av Airbus, en av de største flyprodusentene i verden. Prosjektet har som mål å redusere miljøpåvirkningen av luftfart gjennom mer effektive ruteplaner, lavere utslipp og mindre støy.
Hybrid-elektriske tauetrøkker i flyplassdrift
En av de mest spennende delene av HERON er utviklingen av Taxibot. Dette er en pilotstyrt, hybrid-elektrisk motorisert tauetrøkk som kan flytte fly mellom terminal og rullebane uten å bruke flyets egne motorer. Dette kan kutte drivstofforbruk og redusere CO2- og nitrogenoksidutslipp.
Hvordan fungerer Taxibot?
Taxiboten monteres på flyets nesehjul. Når piloten styrer flyet, bruker han eller hun flyets egen styring og bremserum til å manøvrere, mens Taxiboten holder og trekker flyet. Før avgang starter, aktiverer piloten motorene, og flyet går videre til startbanen.
Sertifisering og testing
De nødvendige modifikasjonene er nå sertifiserte og tilgjengelige for flyfabrikkens kunder. EasyJet planlegger å teste Taxibot på Schiphol flyplass i slutten av 2025. Schiphol har en lang avstand mellom rullebaner og terminaler, noe som gjør det ideelt for slike hybrid tauetrøkker.
Fremtiden for elektriske tauetrøkker
Målet er at alle slike tauetrøkker skal bli fullt elektriske innen 2026. Det er også utvikling av en bredbåndsversjon for større flytyper. Schiphol ønsker å bli nullutslipps flyplass innen 2030, og store besparelser på drivstoff kan oppnås ved full implementering.

Teknologi og videreutvikling
Taxibot er utviklet av Israel Aerospace Industries (IAI) og produsert sammen med TLD fra Frankrike. Etterhvert skal flere piloter og medarbeidere trenes i bruk, og infrastruktur på flyplassene oppgraderes for å utnytte teknologien fullt ut.
Langsiktig plan
Airbus og deres partnere ønsker å gjøre Taxibot til standard procedure for flyplassoperasjoner. Dette vil bidra til å nå miljømålene og gjøre luftfarten mer bærekraftig.
Avslutting
HERON-prosjektet avsluttes i desember 2025, men utviklingen av miljøvennlige løsninger fortsetter. I fremtiden vil vi se mer innovasjon innen flyoperaasjoner som støtter grønne og effektive luftfartsnettverk.