Etter andre verdenskrig ble Berlin delt i to separate bydeler. Den politiske og militære oppdelingen påvirket også luftfarten i byen. Luftrettigheter og kontroll over flyplasser ble viktige symbolske og strategiske områder.
Bakgrunn om Berlin og etterkrigstiden
Da nazi-tyskland ble nederlagsdømt, ble Berlin okkupert av de allierte. Byen ble delt i fire soner kontrollert av USA, Storbritannia, Frankrike og Sovjetunionen. Dette innebar også deling av luftrommet. Kontroll over flybruken ble et av de viktigste områdene i den kalde krigen.
Delingen av luftrommet
Luftrettighetene i Berlin ble fordelt mellom de fire allierte. Luftrommet over byen ble delt opp i soner som hver makt hadde kontroll over. Alle flygninger inn og ut måtte følge bestemte ruter og regler, og lufttrafikken reguleres av de allierte i henhold til de politiske grensene.
Luftbroen under krisen
I 1948–49 opplevde Berlin en krise. Sovjet blokkerte alle landbaserte trafikkveier. De allierte svarte med Luftbroen, hvor fly fraktet mat og forsyninger til Vest-Berlin. Dette viste hvor viktig kontrollen over luftrommet var. Luftrettigheter ble avgjørende i den politiske maktkampen.

Vest-Berlin: flyselskapene og luftrettigheter
Flytrafikken til Vest-Berlin dominiseres av de allierte flyselskapene. Blant annet fløy:
- American Airlines
- British Airways (og tidligere British Overseas Airways Corporation – BOAC)
- Pan Am
- Air France
- Lufthansa (etter at de gjenoppstod på 1950-tallet)
Disse selskapene hadde rettigheter til å fly til og fra de vestlige delene av byen, med flyplasser som Tegel og senere Schönefeld. Kontroll over disse flyplassene ble viktig symbolsk og strategisk.

Øst-Berlin: sovjetisk kontroll og luftrettigheter
Øst-Berlin hadde sine egne flyselskaper og luftrettigheter, kontrollert av Sovjetunionen. Hovedflyplassen her var Schönefeld, senere også Berlin-Tegl.
- Aeroflot, det sovjetiske flyselskapet, hadde flyvninger til og fra Øst-Berlin og andre østblokkland.
- Interflug, østtysklands eget flyselskap, opererte innenriks og til noen få internasjonale destinasjoner i Europa.
Dette systemet var en del av den større politiske oppdelingen. Luftrommet ble brukt som en maktkamp, og kontrollen symboliserte hvordan makten var fordelt.
Kontroll og maktbalanse
Luftrettigheter og kontroll over flyplassene ble en viktig del av den kalde krigens diplomati. Kontroll over luftrommet viste hvem som hadde suverenitet over Berlin. De allierte flyselskapene styrte store deler av trafikken til vest, mens sovjetisk kontroll dominerte den østlige lufttrafikken.
Berlinmurens fall og normalisering
I 1989 endret alt seg. Berlinmurens fall førte til at kontrollen over luftrom, flyplasser og trafikk ble gradvis normalisert. Luftrettigheter ble en del av gjenforeningsprosessen. Politisk makt og lufttrafikk ble igjen et symbol for fred og frihet.
Oppsummering
Luftrettigheter og kontroll over flyplasser i Berlin var en viktig del av det politiske spillet under den kalde krigen. Fordelingen av luftrommet mellom øst og vest var et symbol. Praktiske spørsmål som speilet maktforholdene i Europa på det tidspunktet. Disse restriksjonene ble et bevis på hvor sterkt luftfarten påvirket det geopolitiske landskapet.