Flyselskap

SAS frykter Kastrup-planer

Aircraft-SAS-in-the-air

Hvis Københavns Lufthavn ikke lenger skal ha en tverr-rullebane hvor fly kan lette og lande, ved spesielle vindforhold vil flyplassen kanskje være nødt til å stenge ved enkelte anledninger.

Det er flyselskapet SAS sin advarsel – selskapet som genererte ca 39% av flyplassens samlede trafikk i 2015.

»Det vil ha alvorlige konsekvenser for SAS og ikke minst for våre passasjerer, hvis Københavns Lufthavn gjennomfører en stenging av tverr-banen». Det sier direktør for Public Affairs og infrastruktur i SAS Lars Wigelstorp Andersen.

Fortiden arbeider Danmarks største flyplass sin store utvidelsesplan for hvordan fremtidens Kastrup skal se ut. Det arbeides med å øke kapasiteten fra dagens 26,6 millioner reisende til opp mot 40 millioner passasjer per år. Det er en terminal utvidelse som fremtvinger en stenging av en rullebane i følge planen CPH Expanding.

500 kanselleringer  for SAS alene

Dersom flyplassen beslutter seg for å bygge på den rullebanen som flyene benytter ved spesielle værforhold ved sterk vind fra nordvest eller sydøst, vil »flyplassen være lukket omkring 25 ganger om året. Det betyr for SAS alene ca. 500 kanselleringer, i tillegg til forsinkelser«, vurderer Lars Wigelstorp Andersen og  »Det kan vi ikke være bekjent av ovenfor våre passasjerer.«

Estimatet er gjort på bakgrunn av tall-material fra Kastrup  juni 2010 til juni 2014.  Varigheten av stengetiden kan variere i alt fra to til 12 timer avhengig av været opplyser SAS.

Flyselskapet Thomas Cook Airlines driver mange charter-flyvninger fra København. Der er flygesjef Per Schrøder ikke i tvil om, at det vil komme til at »koste skjorta« , hvis uværet rammer en dag med mange fly bevegelser.

»Det vil være en flyplass som ikke fungerer.  Så kan det godt være, at utvidelsen øker antallet passasjerer  i løpet av året, men der vil være dager, men det vil være dager som blir hardt rammet « sier han.

 

masterplan

 

Ingen take-off eller landinger

Dersom rullebane 12/30 stenges vil det bety at flyplassen i perioder kan være helt stengt for take-off /landing. Det mener ekspert i luftfart, og tidligere Trafikksjef ved Københavns Lufthavn fra 1994 til 2001 Hans Christian Stigaard.

Han har laget en beregning av hvilke konsekvenser stengingen vil få for passasjerene basert på tall fra Københavns Lufthavn og Samferdselsdepartementet.