I et innlegg datert 01 september 2016 skrev jeg om verdens mest trafikkerte langrute. Det skulle bare gå få dager før det kom endringer i akkurat denne ruten.
British Airways vil kutte en av sine to daglige avganger fra London City Airport (LCY) til New York, John F Kennedy (JFK). Reduksjon av en daglig Airbus 318 avgang med ren business-class konfigurasjon. Ruten ble startet i 2009.
Endringen vil bli innført med vinter programmet i slutten av oktober. British Airways flyr opptil 12 daglige avganger til flyplassene i New York-området fra Londons Heathrow, Gatwick og City flyplasser, melder IAG i en pressemelding torsdag .
På grunn av London Citys kort rullebane er det begrensninger i størrelsen på flyene. BA bruker en A318 på denne ruten. Dette er det minste medlemmet av Airbus «narrow-body» familien som vanligvis er konfigurert til 107 passasjerer. I BAs utgave er den utstyrt med 32 flat-bed seter for reiser over Atlanterhavet. Flyene må allikevel etterfylle drivstoff på veien til JFK. BA har lagt til rette for Amerikansk grensekontroll på flyplassen Shannon, Irland. Når flyet lander på Amerikansk jord, er det å betrakte som en innenlands ankomst.
Løpende evaluering
«Vi evaluerer de kommersielle resultatene i hele vårt globale nettverk løpende, og vil øke- eller redusere våre ruteplaner i takt med etterspørselen» sier British Airways. «Alle kunder som blir berørt av endringene vil bli booket om til en annen flyging eller tilbudt full refusjon.» Reduksjon i rutetilbud skjer i disse dager hos flere selskaper, også Emirates og Turkish.
En returbillett mellom London City og New York (JFK) koster ca GBP 3650 tilsvarende NOK 40 300. Prisen er hentet med avgang 07 november og retur en uke senere ifølge BAs hjemmeside. Kundene blir tiltrukket av flyplassens nærhet til Londons City forretningsområde, samt følelsen av corporate jet. Ruten mellom LCY og JFK benytter de tidligere rute nummerne dedikert til supersoniske Concorde (Speed bird 1).