Flere flyselskaper har allerede tatt i bruk det nye langruteflyet Airbus A350xwb. Blant annet flyr det allerede hos Qatar Airways (QR), Singapore Airlines (SQ) og Finnair (AY). SAS (SK) mottar sin første A350 i 2018 og Thai Airways introduserer flyet i rute-trafikk allerede fra den 4. september 2016.
Planen er at Thai Airways vil benytte flyet på rutene mellom Bangkok og Chiang Mai samt Bangkok og Phuket i 2 uker innen flyet får sin internasjonale debut på ruten mellom Bangkok og Melbourne, Australia.
Første A350 til Qatar Airways
Airbus nye langdistanse-fly har vært i luften i en god stund allerede. Det første flyet ble litt forsinket levert til Qatar Airways i januar 2015. Den gangen ble det feiret med stor pressevisning for totalt 140 journalister fra hele verden. Disse ble fløyet inn til Doha for å delta i festlighetene og få se det nye flyet.
Den største operatøren av flytypen blir inntil videre Qatar Airways, som har bestilt ikke mindre ned 80 fly, etterfulgt av Singapore Airlines med 67 fly og Etihad Airways med 62 fly. SAS har bestilt 8 og Thai Airways har så langt bestilt 4 fly av denne typen.
Mer moderne for passasjerene
Airbus A350 er laget av lettere materialer, har nye og drivstoffbesparende motorer og generelt mer simple systemer. Blant annet er der kun 2 hydrauliksystemer – mot 3 på de eldre A330 og A340 på samme måte som at der også bare er 3 drivstofftanker – mot 5 på de eldre flyene. Alt sammen er noe som gjør at man sparer mange penger i vedlikehold og at det gjør flyet lettere (og dermed sparer drivstoff)
A350XWB har en bredere kabin enn forgjengeren Airbus A330 og selv med et ekstra sete i bredden (3-3-3 konfigurasjon mot 2-4-2 i A330) så har passasjerene mer plass i bredden enn på konkurrentens fly. Om det i praksis betyr noe må tiden vise. Vår umiddelbare vurdering er i hvert fall at kabinen virker litt mere romslig og luftig.
Thai A350 på innenriksrutene
For å trene opp piloter og kabinpersonale på den nye flytypen, så har Thai Airways planlagt å benytte flyet på innenriksrutene mellom Bangkok og Chiang Mai samt Phuket i de første to ukene. Med den korte flytiden som er på disse rutene så gir det mulighet for mange starter og landinger for crewet.
Samtidig gir det gode muligheter for fly-entusiaster som ønsker å prøve den nye flytypen – og ikke minst er det en god overraskelse for de passasjerer som opprinnelig hadde bestilt flybilletter med noe eldre flytyper.
Thai-style innredning
På «Royal Silk Class» som er Business Class hos Thai Airways vil setene bli 21″ brede. Stolen kan naturligvis legges helt ned i horisontal posisjon, som er vanlig standard i Business Class i dag. Royal Silk Class er konfigurert med 1-2-1 stoler i bredde. Dette gir alle passasjerer i Business class direkte adgang til midtgangen. Med den brede kabinen i A350, å er der ingen tvil om at det vil oppleves som om det er god plass til hver passasjer. Det er i alt 32 seter på Royal Silk Class. Jeg synes det virker litt puslete med kun 32 seter i Business class, men dette antar jeg at selskapet har vurdert nøye.
I økonomiklasse vil der være plass til totalt 298 passasjerer. Seteavstanden vil være på 32″ som er helt greit – verken eller. Konfigurasjonen er 3-3-3 i bredden. Men med Airbus A350’s bredere kabin, så gir det stadig plass til stoler som er 18″ i bredden. Kabinen vil bli utstyrt med det såkalte «Mood Lightning», hvor lysinnstillinger tilpasses tids-soner og tidspunkt på døgnet.
H/T: Australian Business Travller