Cathay Pacific, Asias største internasjonale flyselskap, sier det blir tøffere å lokke til seg premium kunder fra Hong Kong. Mangelen på første og business-class-reisende fra det Asiatiske finans sentrum, er på det laveste nivået siden den globale finanskrisen i 2009. Analytikere i Hong Kong spør seg om konsernsjef Ivan Chu må finne en plan B. Han har nå stått mer enn to år ved roret for flyselskapet Cathay Pacific. Hans to forgjengere overlevde i ca tre år i stillingen. Chu er under press for å revitalisere selskapet med utvidelser og inntekter. Han møter sterk konkurranse fra Kina og Midt-Østen selskapene.
Aksjene i Cathay har tapt om lag 25 prosent av sin verdi siden Chu overtok ledelsen. Avkastningen per passasjer – Beløpet tjent ved å transportere en person per én kilometer, og en nøkkel metriske av lønnsomhet – har falt til sitt laveste nivå på syv år. Med kinesiske flyselskap som tilbyr fler direkte ruter til USA og Europa fra fastlands Kina, er Cathays Hong Kong hub ikke lenger kritisk. Selskapet rapporterte onsdag at de også hadde tapt HK $ 4490 millioner (USD 579 millioner) på drivstoff sikring / hedging i første halvår.
«Alt er ganske negativt og selskapets forretningsmodell er moden for endring», sa Shukor Yusof, grunnlegger av konsulentfirma Endau Analytics i Malaysia. «De må vurdere sin sikring policy og fokusere på ting som har bidrar til vekst. De bør fokusere mer på regionale tjenester.»
Selskapet rapporterte onsdag en 82 prosent nedgang i første halvårs netto inntekt. Yielden falt 10 prosent til 54,3 Hong Kong cent. Sikkerhets bekymringer knyttet til terror har også påvirket reise etterspørselen, sa Chu i et intervju med pressen.
Det Hong Kong-baserte konglomeratet Swire Group er den største aksjonæren i Cathay Pacific. Swire eier 45 prosent av det Hong Kong-baserte flyselskapet. Flyselskapet hentet inn 20 prosent av omsetningen i fjor for Swire Group, som rapporterer første halvårs omsetning torsdag. Swire Group er forventet å legge inn en 26 prosent nedgang i kjerne inntekter til HK $ 3.75bn, primært på lavere eiendoms handel, ifølge en rapport fra Bank of America Merrill Lynch datert 17 august. Banken har også justert full-års resultatet per aksje med tre prosent for å reflektere Cathays lave lønnsomhet.
Cathay lanserte et sommersalg av sine premium-klasser i mai. De tilbyr så mye som 30 prosent rabatt i et forsøk på å øke kabinfaktoren i lavsesong for forretningsreisende.
Negative faktorer
Det er flere utfordringer i vente. Styreleder John Slosar sa i en uttalelse onsdag at virksomhetend utsikter «Fortsatt er utfordrende» som luftfarts miljøet i nest omgang fortsetter å møte de samme negative faktorer.
«Det er ikke mye vi kan gjøre med det økonomiske klimaet» sa Chu i intervjuet. «Vi håper det er et kortsiktig problem snarere enn et langsiktig et. Vi er nødt til å tilby veldig konkurransedyktige priser.»
Chu ble forfremmet til toppjobben i mars 2014. Chu, Slosar og Tony Tyler, de tre siste administrerende direktører har alle sammen hatt stillingen som COO Chief Operating office før de har tatt steget opp.
Aksjene i flyselskapet har falt 3,5 prosent til HK $ 11,50.
«Vi forventer ikke noen bedring i lønnsomheten for andre halvdel av 2016.» sier Kelvin Lau, analytiker ved Daiwa Capital Markets Hong Kong.
Cathay har vært under press fra selskaper som Air China, China Eastern Airlines. Også andre selskaper som tilbyr direkte ruter fra fastlandet (Kina). Så kommer Midt-Østens Big Three – Emirates, Etihad Airways og Qatar Airways – utvider stadig mer i Asia og tilbyr luksus som butlere og dusj ombord.
«Cathay trenger å endre sin forretningsmodell fra å være et nettverks selskapet til en mer punkt-til-punkt-flyselskap,» sa Mohshin Aziz, en analytiker ved Malayan Bank. «Men jeg tror ikke det vil skje i min levetid.»