Flyselskap

Ønsker ikke Singapore Airlines lenger å ha Airbus A380 ?

lenger ha A380 Airbus A380

 

I følge nettavisen Aviation Week opplever flyprodusenten Airbus nok et slag midt i mot sitt gigantfly Airbus A380. Singapore Airlines vil ikke fornye leien av det første flyet. Og verre kan det bli. Da Singapore Airlines fikk levert sitt første Airbus A380 fly i 2007 var det med en leiekontrakt på 10 år fra selskapet Dr. Peters Group i Tyskland.

Nå nærmer avtalen seg slutten og selskapet har gitt beskjed til eierselskapet at de ikke ønsker å fornye leieavtalen, eller å kjøpe ut flyet. Flyselskapet kjøpte flyet av Airbus i 2006 for så å selge dette videre til Dr. Peters Group, for så å leie det tilbake for 10 år. Ikke lett å henge med på den. I løpet av de kommende årene vil også de fem neste Airbus A380 flyene selskapet fikk levert utløpe på samme type leiekontrakt. Flyet var det første A380-flyet som ble levert til et flyselskap etter lanseringen av kjempe flyet.

For Airbus er dette dårlige nyheter.  Et av verdens beste flyselskap sender signaler i markedet om at de  har sin tvil om flyets fremtid som endel av selskapets flåte. Airbus forsøker desperat å finne nye kjøpere til sitt kjempefly, men så langt har dette ikke lykkes. Nå må produsenten ta en ny runde i tenkeboksen melder nettavisen Aviation Week.

Singapore Airlines er ikke det eneste flyselskapet som starter arbeidet med å slanke A380 flåten. Tidligere denne uken også at Malaysian Airlines leter etter kjøpere til sine fly.

Mindre Airbus A380 aktivitet i Toulouse

Samtidig som det australske selskapet Qantas Airway takker nei til å hente sine neste åtte nye Airbus A380 fra Toulouse. Selskapet sier det har mer enn nok av kjempeflyene med sine nå 12 fly, og trenger ikke flere.

Airbus har varslet at de i år vil produsere 27 fly, mens det neste år vil bli kun produsert 15, og i 2018, 12 fly. Fortsatt har produsenten bare levert ut 194 fly av totalt 319 som er bestilt. Men analytikere innen luftfart tror ikke nummeret på det totale antallet Airbus A380 vil overstige 250 før produksjonen blir avsluttet.

Emirates er i dag verdens største operatør av Airbus A380 men selskapet sier det er grenser også for hvor mange fly deres flåte kan bestå av. Malaysian Airlines håper å finne en kjøper til sine fly i Kina.

Kilde: Aviation Week