Scandic Hotels belønnes for sin satsing på matsvinn og frokost. Under HSMAI prisene i Den Norske Opera i går ble Scandic hedret med seier i kategorien sosialt ansvar for sitt arbeid med å kutte matsvinn. Også frokostsatsingen ble belønnet med seier.
– Seirene er en hyggelig anerkjennelse til alle våre medarbeidere. Prisene viser at gjestene, bransjen og omverdenen setter pris på den jobben vi gjør for å løfte hotellfrokosten og minke matsvinnet i Norge, sier Svein Arild Steen-Mevold, administrerende direktør i Scandic Norge.
To gull og én hederlig omtale til Scandic Hotels
HSMAI-prisutdelingen endte i to gull og én hederlig omtale for Scandic Hotels. I kategorien sosialt ansvar ble det utdelt gull for Scandic sitt resultatorienterte arbeid med å kutte matsvinn. Det ble i tillegg gull i kategorien årets PR-aktivitet for å ha dekket opp til verdens lengste frokostbord på hele 536,2 meter og invitert hele Bodøs befolkning til folkefest under fjorårets Arctic Race of Norway. Scandic ble også hedret med hederlig omtale i kategorien årets merkevarebygger.
– Scandic har siden 2013 foretatt en formidabel reise fra en anonym posisjon i det norske hotellmarkedet, til nå å være den hotellkjeden folk flest forbinder med blant annet frokost.Vi har jobbet målrettet og aktivt med merkevaren Scandic i Norge, og jeg er svært stolt over det vi har klart å oppnå
Tine Birkeland, Markedsdirektør i Scandic
Scandic i bresjen for å kutte matsvinn
«Årets vinner scorer spesielt høyt på målrettet innsats og resultatorientert samfunnsansvar som er helintegrert i bedriftens drift. Vinneren viser også god stamina og jager godt samfunnsansvar år etter år», skriver juryen i sin begrunnelse i kategorien sosialt ansvar.
Scandic har satt dagsorden med «Kutt Matsvinn 2020»-initativet. Målsetningen med initiativet er å engasjere aktører fra store og små hoteller, restauranter og kantiner til å kutte matsvinn med 20 prosent. For Scandic Hotels innebærer et 20 prosent kutt at kjeden skal kaste 150 tonn mindre mat. Det er en potensiell besparelse på åtte millioner kroner.
– Allerede i 2011 startet vi med å måle og gjøre tiltak mot matsvinn, som en del av Scandic sin ambisjon om å finne nye og smartere måter å jobbe med miljø og bærekraft. Prisen fra HSMAI motiverer oss til å fortsette dette arbeidet med å redusere matsvinn og være et forbilde i bransjen, sier Morten Malting, direktør for mat og drikke i Scandic.
Scandic var den første hotellkjeden i Norge som inngikk et samarbeid med Too Good To Go (TGTG) og Matvett. Til sammen 25 Scandic-hoteller er allerede tilknyttet TGTG eller vil snart kunne selge overskuddsmat fra frokost- og lunsjbuffé til mellom 25 og 50 kroner gjennom TGTG sin mobil-applikasjon. Malting har ambisjoner om at alle norske Scandic-hoteller etter hvert vil ta i bruk TGTG.