Toppsjefen i det Dubai-baserte flyselskapet føler seg truet av Norwegian og andre lavprisselskaper som satser på langdistanse.
Oppblomstringen av lavprisflyselskaper som flyr på langdistanse utgjør en reell trussel. Det mener toppsjefen i Emirates Tim Clark.
Clark sier i et forum i regi av Bloomberg at han er forberedt på en tiltagende storm, ettersom lavprisselskapene nå hiver seg på rutene som Emirates har bygget hele forretningen sin på.
Truslene kommer i alle langdistansemarkedene, og han nevner spesifikt Norwegian. Også Singapore Airlines med sitt eget lavprisselskap Scoot, som to store rivaler.
I lang tid trodde ikke folk at lavpris langdistanseflygninger var økonomisk mulig.
Tim Clark, CEO – Emirates
– Jeg trodde ikke det var tilfelle. Nå lager flyprodusentene fly som kan fly mye lenger ganske billig, og det er opp til oss å anerkjenne det.
Truet av Norwegian vurderer å endre forretningsmodellen
Selskapet som er et av verdens største har til nå bare hatt en flåte bestående av «wide body» langdistanseflyene, Boeing 777 og Airbus A380.
Nå som flere nasjoner i Midtøsten de ikke tidligere har flydd til er i ferd med å åpne opp, kan det føre til en endring i forretningsmodellen, ifølge Clark.
– Forretningsmodellen vår ble vedtatt på slutten av 80-tallet da vi ble nektet tilgang til mange steder i regionen. Han påpeker at kortdistansefly er i ferd med å bli mer attraktive for Emirates.
Han trekker frem Boeings 737 Max modell og Airbus A320 NEO serien som begge er mye mer drivstoffeffektive og har større rekkevidde enn andre såkalte «kortdistansefly» med én midtgang.
Hvorvidt Emirates skal gå bort fra sin opprinnelige strategi med bare «wide body»-fly er imidlertid ikke noe han har lyst å avgjøre selv.
Det blir for etterfølgeren, sier han ifølge Bloomberg