SAS har solgt unna ytterligere to slots (landingsrettigheter) på London Heathrow for den nette summen av US $ 75 millioner (MNOK 642) ifølge bransje tidskriftet ATW.
Forretningshemmeligheter følger salget. Flyselskapet som kjøpte rettighetene ønsker å forbli anonyme.
Faktisk kan det hende at vi aldri får vite hvem kjøperen er, for i henhold til betingelsene rundt salget, skal SAS fortsatt ha lov til å bruke landingrettighetene i ytterlige tre år til.
“Selv etter denne transaksjonen vil SAS fortsette å tilby et robust og omfattende rutenettverk mellom Skandinavia og London Heathrow. Hensikten er å opprettholde setekapasiteten til og fra Heathrow ved bruk av større fly på de resterende avgangene.”
Pressemelding fra SAS.
Björn Tibell vil ikke opplyse hvilket selskap som har kjøpt de ettertraktede tillatelsene, men opplyser at SAS har leid dem tilbake i en periode som kan strekke seg opp til tre år. Björn Tibell er Head of Investor Relations hos SAS.
Det betyr at ingen SAS-avganger fra Skandinavia til London Heathrow vil bli berørt på kort sikt.
– Det er for tidlig å si hvilken effekt dette vil få i løpet av de kommende tre årene, sier Tibell.
Sjette største selskapet på LHR
Med sine 19 slots (landingsrettigheter) er SAS i dag det sjette største flyselskapet ved den travle London flyplassen. Forrut for salget hadde SAS muligheter for 19 avganger / landinger på Heathrow. Etter at salget er gjennomført, sitter SAS igjen med 17 daglige landings-rettigheter.
Selskapet har i dag flyvninger fra København, Oslo, Stockholm og Stavanger med videreforbindelser til andre destinasjoner i Skandinavia og Norden.
Landingsrettigheter ved London Heathrow regnes som verdens mest verdifulle. Prisen flyselskapene er villig til å betale for dem vil være avhengig av tid på dagen og ukedag.
SAS har også tidligere solgt rettigheter ved Heathrow. For to år siden mottok SAS US $ 60 millioner (MNOK 513) da selskapet solgte en landingsrettighet til et ikke navngitt flyselskap. Det antas å ha vært American Airlines (AA).
Men rekord pris for en enkelt Heathrow slot forblir ubrutt.
I fjor solgte Kenya Airways sin eneste Heathrow landingsrettighet til Oman Air for ikke mindre enn US $ 75 millioner (MNOK 642).
Oman Air bruker nå denne landings-rettigheten for sin nattflyvning fra Muscat til London, som ankommer tidlig om morgenen – som er en den mest travle tiden for langdistanse ankomster på Heathrow. Det forklarer den relativt heftige prisen som Oman Air betalte for rettigheten.
Jeg jobbet selv på «gamle Heathrow T4» en periode, og det var grusomt travelt mellom 05-08 hver morgen.
Kenya Airways flyr fortsatt på Heathrow. Men den rettigheten eies av KLM (som har en 26 prosent eierandel i Kenya Airways).
Jeg har en magefølelse på at det er Stavanger som ryker først ? – Hva tror du ??