Article

Flyselskapene skylder norske passasjerer over 660 millioner i samlet kompensasjon for forsinkede, innstilte eller overbookede fly

Airhelp hevder at cirka 250 000 passasjerer i Norge ble påvirket i 2016.

Reisende i 2016 har mer enn 660 millioner tilgode i kompensasjon for forsinkede, innstilte eller overbookede fly i 2016. Dette fremkommer av en studie utført av passasjerrettighets-eksperten AirHelp.

Mens påskeferien nærmer seg, har AirHelps analytikere funnet ut at cirka 150 000 passasjerer som flyr gjennom Avinor Oslo Lufthavn opplevde fly-forsinkelse, innstilling eller overbooking i løpet av 2016.

Under EU direktivet for flypassasjerer, EC 261, kan passasjerer ha krav på en kompensasjon på inntil 600 euro for forsinkede, innstilte eller overbookede fly.

Airhelp hjelper deg som passasjer

Under dette direktivet, kan reisende som opplever en forsinkelse på tre timer eller mer til ankomststedet ha rett på erstatning. Enten på grunn av et forsinket, innstilt eller overbooket fly. Forutsetningen er at årsaken ikke er skyldes ”ekstraordinære omstendigheter” som for eksempel vær eller flyplassstreik.

”Det største problemet er at mindre enn 20% av passasjerer er klar over EU loven for flypassasjerer, og i tillegg til det gjør flyselskapene det ekstremt vanskelig for flypassasjerene å kreve hva de har juridisk rett på.”

Mia Anfinsen, AirHelps sjef i Norge.

airhelp forsinkelser

Ifølge Mia Anfinsen er dette bare toppen av isfjellet når det gjelder å kunne hjelpe passasjerer  å få kompensasjonen de rettmessig har krav på.

“AirHelp vil holde flyselskapene ansvarlig for å betale kompensasjonen de skylder, men vi håper også at flyselskapene vil se lyset. Siden domstolene gjentatte ganger har gjort det klart at de vil fortsette å dømme sakene i passasjerenes favør,” sier Mia Anfinsen.

” Vi håper at flyselskapene vil leve opp til forventningene sine, og vi inviterer dem til en åpen dialog. Rettstvister tar opp unødig tid i rettsapparatet og går av skattebetalerne midler” tilføyer Mia Anfinsen. 

Om AirHelp

AirHelp en Y Combinator-startet virksomhet som hjelper reisende å hevde sine juridiske rettigheter og søke om å få kompensasjonen de har rettmessig krav på under globale flypassasjer-direktiver.

Siden oppstarten i 2013, har virksomheten hjulpet over to millioner mennesker over hele verden.

AirHelp er aktive i 30 land, tilbyr brukerstøtte på 15 språk og har ansatt 450 AirHjelpere globalt.

%d bloggere liker dette: