Uten forvarsel har SAS hevet prisene for oppgradering utført med Eurobonus-poeng. Programmets fire millioner medlemmer sitter igjen med «svarteper».
I forbindelse med fordels- og lojalitetsprogram er ærlighet og transparens viktige elementer. Videre er det hensiktsmessig å varsle medlemmene om fremtidige endringer. Hvis kunder ikke blir varslet om endringer, er det et klart brudd på lojaliteten og tilliten til selskapet.
SAS har nå valgt å skru opp prisene på såkalte airport-upgrades, og de har loven på sin side. Det fremkommer av betingelsene for Eurobonus-programmet. Men det er dårlig forretnings-skikk å foreta endringer uten å forhåndsvarsle kundene. Hvis medlemmene blir varslet om endringen, har man mulighet til å bruke poengene før endringen trår i kraft.
Markant devaluering
Oppgradering |
Gammel poengsats |
Ny poengsats |
Endring |
Fra SAS Go til SAS Plus |
15 000 |
25 000 |
66,67% |
Fra SAS Plus til SAS Business |
25 000 |
35 000 |
40 % |
Fra SAS Go til SAS Business |
40 000 |
50 000 |
25 % |
Med en økning på 40%, så er det tydeligt at det er populært å oppgradere fra SAS Go til SAS Plus. Det er nok mange som spør om denne oppgraderingen på flyplassen eller benytter seg av auksjonen på Plusgrade.
Airport Upgrades har vært veldig gunstige prismessig, og en god mulighet for å bruke opptjente SAS EuroBonus poeng. Det er beklagelig at dette skjer uten noen varsel. Det er nok et eksempel på at SAS er dårlig på å varsle sine endringer.