Passasjeren som ble slept ut av et United Airlines fly har vært påskens store mediesak innen luftfart. Det har vært skrevet spalte opp og spalte ned om saken. Vi har i denne artikkelen forsøkt å oppsummere hva som egentlig skjedde.
At flyselskapene velger å selge flere seter (overbooking) enn de faktisk har plass til er en viden kjent praksis, og er av stor betydning for flyselskapenes totaløkonomi. Jeg erfarer fra min tid på Kastrup lufthavn at overbooking varierte fra selskap til selskap men var i rangen 8-15% av flyets totale antall seter.
Søndag 9. april på selveste Palmesøndag, var UA3411 satt opp til å fly ruten Chicago til Louisville. Ruten har en flytid på cirka 1 time og 20 minutter. Og man kan kjøre strekningen med bil på cirka 5 timer.
Ruten ble fløyet av Republic Airways på vegne av United Airlines. Flyet var ifølge United utsolgt men ikke overbooket. Passasjerene ble sluppet ombord i flymaskinen. I siste øyeblikk, og etter at ombordstigningen var ferdig besluttet Republic Airways at 4 besetningsmedlemmer som skulle fly ut fra Louisville dagen etter «trengte» 4 seter.
Det ble lokket med kompensasjon på USD 800 (ca. NOK 6 000) for å gi fra seg sete og ta en senere avgang.
Det lykkes ikke gatepersonalet å finne 4 frivillige til å vente på neste fly, og deretter skjedde det som har fylt hele påsken med Youtube video, Twitter-meldinger og Facebook-innlegg. En passasjer må fjernes med makt.
IATA-direktør kommenterer
«Alle som har sett videoopptakene av flypassasjeren som blir trukket gjennom kabinen på United Airlines flight-nummer 3411 tidligere denne uken, er sjokkert. Jeg også. Uansett hva årsaken kan ha vært, er det helt klart en uakseptabel situasjon som skjedde. Det har også United Airlines erkjent».
Alexandre de Juniac, tidligere administrerende direktør i Air France-KLM, nå direktør hos IATA
Faktaboks UA3411
United Airlines UA3411 ble søndag 9 april 2017 på ruten fra Chicago O’Hare (ORD) til Louisville Standiford, Kentucky (SDF) ble fløyet av Republic Airways. Det var den nest siste United ruten denne dagen. American Airlines hadde også en senere avgang, og forbindelse via andre flyplasser. |
Etter at alle passasjerene hadde gått ombord, besluttet United (Republic Airways) at fire seter skulle brukes til passiv transfer av en flybesetning som skulle fly ut fra Louisville mandag morgen. |
United (Republic Airways) prøvde å finne fire frivillige til å frivllig gi bort sine seter mot en kompensasjon på USD 800 dollar tilsvarende NOK 6000. Flyselskapet valgte å ikke tilby USD 1 350 dollar (NOK 10 000 ). Som har vært praksis i andre situasjoner. |
Ingen frivillige meldte seg, og United (Republic Airways) besluttet å velge ut fire passasjerer som måtte gå av flyet. |
En av de fire passasjerer nektet å forlate flyet, og sikkerhetsvakter fra Chicago Aviation Security ble kalt inn for å få mannen til å forlate flyet – med makt om nødvendig. |
Passasjeren ble dratt gjennom midtgangen og fikk påvist en lettere hjernerystelse, brukket nese, en flenge i leppa, og fikk samtidig to tenner slått løs. |
En talsmann for United hevder at flyet var utsolgt, men ikke overbooket |