Flyselskap

Midfield-terminalen ved München lufthavn feirer ett år i dag

I dag onsdag 26. april, er satellitt-bygningen i München Terminal 2 ett år gammel. Det skjer akkurat én dag før Avinor Oslo Lufthavn Terminal 2 offisielt åpnes. Resultatene i München frem til dags dato er imponerende: I det første året har midfield-terminalen som er den første som er bygget ved en tysk flyplass – håndtert mer enn 74.000 flyoperasjoner. En av fem passasjerer av totalt 9 millioner som har benyttet terminalen siden den ble åpnet 26. april 2016, har reist på interkontinentale ruter.

Satellitt-terminalen er en videreføring av det vellykkede joint venture samarbeidet mellom München Airport og Lufthansa. Det har økt kapasiteten til Terminal 2, som brukes av Lufthansa og Star Alliance-partnere, med 11 millioner til totalt 36 millioner passasjerer per år.

Et underjordisk persontransportsystem (PTS) gjør at turen fra hovedbygningen tar knapt et minutt til satellitten. Den raske forbindelsen gjør det mulig for passasjerer som reiser fra hovedbygningen i Terminal 2-gatene til  å ta turen over til satellitten, for å utforske det nye shoppingtilbudene og spisestedene som er tilgjengelige der.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Gode shopping muligheter i midfield-terminalen

Det som venter på andre siden er 16 butikker, syv restauranter og kafeer og tre duty-free butikker med et samlet areal på 7000 kvadratmeter. Spesielt populært: Den sentrale markedsplassen med et bredt utvalg av bayerske og internasjonale spesialiteter som tilbys. I sitt første driftsår serverte «Hans im Glück» total 55 000 gourmet hamburgere.

Av de om lag 590 000 reisende som har tilgang til Lufthansa First class, Senator- og Business class loungene (to av hver i satellitt-terminalen) har i løpet av de 12 første månedene vist sin takknemlighet for hva Bayern har å by på spesialiteter; 251 000 Pretzels, 22 000 kilo leberkäse /leverpostei  og  1600 kilo obazda som er en kremaktig ost.

Shoppingalternativene er like tiltalende, med en unik blanding av moderne internasjonale merkevarer og tradisjonelle tyske forhandlere, alt fra Victoria’s Secret, Lufthansa World Shop og Picard til Van Laack, Hallhuber og Steiff. Bare i de åtte butikkene som drives av eurotrade, et datterselskap av München Airport har de talt 640 000 kunder siden åpningsdagen.