Tirsdag ble Masterpass™ lansert i Norge sammen med Eika Gruppen, Resurs Bank og SpareBank 1. Med Masterpass kan kunder i disse bankene enkelt og trygt betale på nettet og i apper med bare et par klikk gjennom å legge inn og lagre alle sine kort- og leveringsdetaljer digitalt på samme sted. I Norge er Masterpass koblet opp til BankID på mobil og BankID, for rask og sikker identifisering.
«Nordmenn handler stadig mer på nett, men betalingsprosessen er ofte komplisert og tidkrevende. Med Masterpass gjør vi det enda enklere å handle trygt på nettet og i apper ved å digitalisere betalingskortene. Det er derfor svært gledelig at vi nå lanserer Masterpass i Norge, som det andre landet i Norden etter Sverige, sammen med sterke norske utstedere«.
Mats Taraldsson, sjef for digital forretningsutvikling i Norden og Baltikum.
Enklere å handle trygt på nett- og mobil
Majoriteten av nordmenn foretrekker å betale med kort ved netthandel (75 prosent), men mange synes at dagens løsninger er for kompliserte. Tre av ti oppgir at de har avstått fra å handle på nettet fordi de ikke hadde sitt fysiske betalingskort tilgjengelig.[1] Masterpass forenkler kjøpsprosessen både på nett og i app. Forbrukeren trenger ikke lenger å hente sitt fysiske plastkort og taste inn alle kort- og leveringsdetaljer ved hvert eneste kjøp. I stedet kan kjøpet gjennomføres med et par klikk via Masterpass, der alle kort- og leveringsdetaljer er lagret trygt.
Man betaler på nettet og i apper gjennom å klikke på Masterpass-knappen, for så å logge inn i den digitale lommeboken med BankID på mobil eller BankID. Når man har valgt kort og leveringsadresse, kan kjøpet enkelt gjennomføres. Det er også mulig å registrere seg som Masterpass-bruker underveis i en kjøpsprosess, ved å trykke på Masterpass-knappen.
Masterpass bruker noen av de mest avanserte sikkerhetsmetodene som finnes for betalingsløsninger.
Mastercard lanserer over 340.000 nettbutikker
Masterpass kan benyttes for internasjonal netthandel og er etter dagens lansering tilgjengelig i over 36 land, herunder 20 land i Europa.
Over 340.000 nettbutikker i verden, eksempelvis Lastminute, The Hut og Visit Londontilbyr betaling med Masterpass. I Norge kan man allerede betale med Masterpass på blant annet Nordisk Film Kino, FlySmarterog Flattered, og flere norske aktører knytter seg til fortløpende. I løpet av kort tid kommer blant annet BliVakker, Ruter, Lindex, Norgesbuss Ekspress, Bubbleroomog Askeladden navnelapper til å tilby betaling med applikasjonen.
”Netthandelen blir stadig mer global. Med Masterpass tilbyr vi en digital lommebok som kan brukes til å handle både i Norge og internasjonalt” sier Taraldsson.
I neste steg vil Masterpass kunne brukes i fysiske butikker gjennom eksempelvis kontaktløs betaling med mobiltelefon.