SAS vil ikke ha grensekontroll på Gardermoen for sine reisende som skal til USA. De mener ordningen Norge forhandler om blir dyr og forsinkende.
Avinors prosjekt med såkalt preclearance innebærer at den amerikanske grensa nærmest flyttes til Oslo Lufthavn Gardermoen. De reisende gjennomfører pass-, grense- og tollkontroll der, ifølge Aftenposten.
Det at dokument- og tollkontrollen skal foregå i Norge og før avreise, vil nødvendigvis bety at reisende til USA må møte opp på flyplassen enda tidligere enn i dag. Preclearance betyr ikke at noen slipper kontroll når de skal reise til Amerika.
Ove Myrold, direktør for infrastruktur og samfunnskontakt i SAS.
SAS har regnet ut mulige merkostnader på opptil 120 millioner kroner på grunn av forventet økte forsinkelser og økte utgifter til bakkeservice.
Innreisekontroll gir MNOK 120 i merkostnader
I tillegg vil de som reiser til USA via Oslo måtte legge inn ekstra tid for å rekke kontrollen før avreise videre. Selskapet vil ikke benytte ordningen hvis den kommer på plass.
I motsetning til SAS mener Norwegian ordningen vil være en stor fordel for passasjerene og øke verdiskapningen i luftfarten, og de vil benytte den.
Samferdselsdepartementet har den formelle kontakten med USA om preclearance, som uansett ikke vil komme på plass før om flere år.
Her tar blårussen i SAS feil, ved å ankomme som innriksflygning vil baggagen kunne sjekkes igjennom, og connectiontimes i USA reduseres fra dagens 2,5 timer til 45 min. Om passasjerene må møte tidligere på OSL, men slippe marerittet i USA, vil alle elske denne ordningen.